Dokončenie reformy verejnej osobnej dopravy v rámci realizácie Plánu obnovy a odolnosti SR je jedným zo záväzkov novej vlády.
Realizovaná bude so samosprávami
Tá vo svojom programovom vyhlásení tvrdí, že vlády v rokoch 2020 až 2023 nevenovali podpore verejnej dopravy adekvátnu pozornosť, čo sa negatívne prejavuje na jej ponuke a atraktivite.
Vládny kabinet Smeru-SD, Hlasu-SD a SNS chce v spolupráci so samosprávou pripraviť podmienky pre plnohodnotný štart a fungovanie Národnej dopravnej autority (NADA), ktorá bude základom pre zjednotenie a zjednodušenie podmienok cestovania verejnou osobnou dopravou na celom Slovensku.
Rýchlostná cesta R1 sa môže predĺžiť, je to dôležitý dopravný projekt v banskobystrickom regióne
„Opatrenia reformy verejnej osobnej dopravy budú zamerané predovšetkým na koordináciu a integráciu dopravy, budovanie prestupných terminálov, ako aj v celkovom poskytovaní zvýšenej kvality dopravných služieb. Táto reforma bude implementovaná v úzkej koordinácii so zástupcami samosprávy,“ zaväzuje sa v programe vláda.
Dekarbonizácia a plnenia cieľov Green Deal
Mieni zabezpečiť plnohodnotnú integráciu verejnej osobnej dopravy a umožniť do roku 2026 cestovať v rámci Slovenska jednotlivými druhmi verejnej osobnej dopravy na jeden cestovný lístok.
Viac o téme: Ficova vláda (koalícia Smer-SD, Hlas-SD a SNS)
Vláda Roberta Fica (Smer-SD) v programe tiež garantuje zachovanie sociálnych zliav pre zraniteľné skupiny obyvateľstva v rámci poskytovania služieb vo verejnom záujme v osobnej železničnej doprave.
ÚHP súhlasí so závermi štúdie o možnostiach severojužného cestného prepojenia, termín dokončenia výstavby sa posunie
„Vláda vytvorí podmienky na modernizáciu vozového parku osobnej dopravy a súvisiacej infraštruktúry prostredníctvom fondov Európskej únie, čím prispejeme k dosiahnutiu vysokého štandardu v rámci dekarbonizácie dopravy a plnenia cieľov Green Deal,“ sľubuje kabinet.
Zároveň avizuje zmenu Plánu obnovy a odolnosti, zámerom je uchádzať sa o dodatočné zdroje na moderné vlaky a vozidlá mestskej dopravy.
Reformný míľnik plánu obnovy
Nový zákon o verejnej osobnej doprave pripravilo Ministerstvo dopravy SR na čele s Andrejom Doležalom (nominant Sme rodina), vláda Eduarda Hegera (Demokrati) ho schválila v apríli a Národná rada SR v júni tohto roka.
Od začiatku roka 2024 zákon umožní zjednotenie tarifných a prepravných podmienok medzi železničnou, prímestskou autobusovou a mestskou hromadnou dopravou.
Minister dopravy prisľúbil pomoc cestným dopravcom, sťažujú sa na nárast kamiónov z Ukrajiny
Zlepšiť koordináciu a nadväznosť jednotlivých druhov dopravy vo verejnom záujme má nový koordinačný orgán vo verejnej osobnej doprave – NADA. Zákon je jedným z reformných míľnikov Plánu obnovy a odolnosti v rámci komponentu udržateľná mobilita.
Na jeden prepravný doklad by sa malo dať cestovať všetkými prostriedkami verejnej osobnej dopravy vo verejnom záujme pôvodne od roku 2025.