Ministerstvo dopravy SR obhajuje vlastný návrh novely cestného zákona, ktorým si chce rozšíriť svoju kontrolnú právomoc pre cestnú dopravu a pozemné komunikácie na cestách prvej až tretej triedy a miestnych cestách.
Má za to, že ako najvyšší orgán v štáte pre pozemné komunikácie by malo mať kompetenciu vykonávať štátny odborný dozor nad všetkými cestami, nielen na diaľniciach. Išlo by napríklad aj o kompetenciu na preverenie súčasnej dopravnej situácie na Vajanského nábreží v Bratislave.
Nespokojnosť so súčasnou dopravnou situáciou
„Je známe, že verejnosť nie je spokojná so súčasnou dopravnou situáciou a podľa našich informácií to má dopad aj na zvýšenie nehodovosti na tomto dopravnom ťahu,“ uviedla v stredu pre agentúru SITA hovorkyňa ministerstva dopravy Petra Poláčiková.
„Cieľom tohto návrhu je predovšetkým kontrola zmien organizácie dopravy, aby sa zabránilo nežiaducim vplyvom na plynulosť a bezpečnosť cestnej premávky,“ priblížila. Novela je aktuálne na skrátenom medzirezortnom pripomienkovaní, čo ministerstvo zdôvodnilo jej naliehavosťou, pričom dotknuté subjekty môžu posielať svoje pripomienky. Zároveň navrhuje účinnosť týchto úprav dňom ich vyhlásenia.
Výhrady Únie miest Slovenska sú závažné
Únia miest Slovenska (ÚMS) má k novele cestného zákona vážne výhrady, podľa nej zasahuje do kompetencií samospráv a môže ohroziť bezpečnosť na cestách v mestách a obciach.
Tvrdí, že prakticky o všetkých zmenách v doprave, napríklad aj o osadzovaní dopravných značiek, by mali rozhodovať úradníci v Bratislave, ktorým ale podľa ÚMS chýba znalosť i vzťah k dotknutému územiu. Únia miest varuje, že prijatie tejto novely by mohlo viesť k spomaleniu dopravných stavieb a tiež k zvýšeným nákladom na nový byrokratický aparát.
ÚMS žiada stiahnutie návrhu cestného zákona, prijatie novely by mohlo ohroziť bezpečnosť na cestách
„V neposlednom rade táto novela skomplikuje život obyvateľom miest a obcí, a to aj v takých situáciách, ako sú napríklad žiadosti osôb s ťažkým zdravotným postihnutím o vyhradené parkovanie,“ upozornila ÚMS. Zároveň žiada stiahnutie návrhu a jeho opätovné predloženie v riadnom legislatívnom konaní. Zástupcovia miest označili za potrebné, aby ministerstvá dopravy a vnútra diskutovali o téme so všetkými združeniami samosprávy, lebo zmeny by sa dotkli i ciest v správe krajov či väčších miest.
Lehota na učenie použitia dopravného značenia
Ministerstvo dopravy tvrdí, že ak si do 15 dní od prijatia kópie žiadosti o určenie použitia dopravného značenia vyžiada projektovú dokumentáciu, príslušný cestný správny orgán alebo obec musí počkať na záväzné stanovisko ministerstva v lehote 30 dní od prijatia projektovej dokumentácie ministerstvom.
Kmeť: V príprave a výstavbe diaľnic nás dávajú na koniec v Európe, potrebujeme zásadné zrýchlenie (rozhovor)
Ak sa ministerstvo do 30 dní nevyjadrí, nemá pripomienky, cestný správny orgán alebo obec môžu určiť dopravné značenie.
„Taktiež, ak si ministerstvo do 15 dní od doručenia kópie žiadosti o použitie dopravného značenia nevyžiada projektovú dokumentáciu, tak ministerstvo nemá pripomienky k žiadosti a cestný správny orgán alebo obec môžu určiť dopravné značenie,“ priblížila pre SITA Petra Poláčiková. Ako dodala, počas týchto lehôt nebude môcť cestný správny orgán alebo obec určiť použitie dopravného značenia ani ho osadiť.
Konzultácia so samosprávami neprebehla
Rovnaký návrh novely cestného zákona, aký pred časom predkladali v parlamente poslanci Erik Kaliňák a Ján Mažgút (obaja Smer-SD), vyvolal veľkú kritiku od samospráv. Pred prerokovaním v prvom čítaní na aktuálnej schôdzi ho stiahli z programu.
Posledný väčší problém s dopravou na Vajanského nábreží je vyriešený, podľa mesta pomohol nový semafor (video)
Považovalo sa to za reakciu na zmeny v organizácii dopravy v hlavnom meste na nábreží Dunaja, kde pribudli pruhy pre cyklistov na úkor motoristov, čo vyvolalo najmä ich nespokojnosť. ÚMS nechápe, prečo rezort dopravy opätovne predložil ten istý návrh a bez konzultácie so samosprávami, hoci ju prisľúbil.