Najvýznamnejšie združenia cestných dopravcov najmä z krajín V4 reagujú na situáciu so zrušením bilaterálnych povoleniek medzi Európskou úniou a Ukrajinou. Chcú koordinovať svoj ďalší postup voči vládam jednotlivých členských štátov a zástupcom Európskej komisie.
Hovorca Združenia cestných dopravcov SR ČESMAD Slovakia Roman Kment vo štvrtok informoval, že k tejto problematike popoludní organizujú videokonferenciu, pričom účasť už potvrdili partnerské združenia z Poľska, Maďarska, Česka, Litvy a ďalších krajín. Cestným dopravcom sa nepáči nárast počtu ukrajinských kamiónov v EÚ.
Riešenie jedine v Bruseli
„Tento problém má riešenie jedine v Bruseli, a tým smerom budeme orientovať naše ďalšie kroky,“ povedal prezident ČESMAD Slovakia Pavol Piešťanský. Združenie už rokovalo s ministrom dopravy Jozefom Rážom (nominant Smeru-SD) o ďalšom postupe slovenskej strany.
Na hraničných priechodoch východného Slovenska kontrolujú ukrajinské kamióny, mnohé vraj nespĺňajú požiadavky
Momentálne dopravcovia podľa nich dosiahli dostatočné povedomie o aktuálnom probléme a nevidia v tejto chvíli dôvod na ďalšie demonštratívne akcie, ktoré len viac skomplikujú už aj tak zložitú situáciu na slovensko-ukrajinskej hranici.
Bez nutnosti prepravného povolenia
„Ak nenájdeme pochopenie a ochotu hľadať riešenia, sme pripravení aj pritvrdiť naše ďalšie kroky, a to aj v medzinárodnej koordinácii,“ dodal Piešťanský.
Minister dopravy prisľúbil pomoc cestným dopravcom, sťažujú sa na nárast kamiónov z Ukrajiny
Ministerstvo dopravy SR informovalo, že momentálne platí do 30. júna 2024 dohoda v rámci celej EÚ o tom, že ukrajinskí nákladní dopravcovia nemajú povinnosť preukazovať sa prepravnými povoleniami. A to vtedy, ak vykonávajú bilaterálne prepravy, prípadne ak s tovarom cez územie Slovenska iba tranzitujú, čo spôsobuje nárast ukrajinských kamiónov na území Európskej únie, ako aj samotného Slovenska.
Podpora poľských kolegov
Únia autodopravcov Slovenska (UNAS) avizovala vo štvrtok popoludní symbolickú blokádu slovenskej východnej hranice s Ukrajinou. Na hodinu od 13:00 do 14:00 chce na podporu poľských dopravcov uzatvoriť hraničný priechod vo Vyšnom Nemeckom.
„Našim cieľom je podpora poľských kolegov ako aj všetkých dopravcov v rámci EÚ. Budeme žiadať Európsku komisiu pre dopravu, aby okamžite zaviedla pre ukrajinské vozidlá povolenky na prepravy, pretože európske spoločnosti padajú na ústa a nevedia im konkurovať,“ informoval predseda UNAS Stanislav Skala.
Slovenskí dopravcovia prídu bez ekologických kamiónov o klientov, SEVA prišla s alarmujúcim zistením
Po tom, ako poľskí dopravcovia začali 6. novembra blokovať tri kľúčové hraničné priechody na Ukrajinu, následne sa presunuli mnohé kamióny na Slovensko. Vznikla veľká kolóna najmä s ukrajinskými nákladnými vozidlami na ceste prvej triedy I/50 v smere na priechod vo Vyšnom Nemeckom.
Spolupráca na kontrolách
Na hraničných priechodoch a ďalších miestach na východnom Slovensku začali v stredu kontrolovať kamióny z Ukrajiny. Do spoločnej akcie sa zapojili Ministerstvo dopravy SR, Policajný zbor SR, Finančná správa SR a inšpektoráty práce.
Uzavreté hraničné priechody s Poľskom musí riešiť vláda, podľa KDH ide o čistý nezmysel
Kolóny na hraničnom priechode vo Vyšnom Nemeckom, trvajúce už niekoľko dní, tvoria prevažne ukrajinské vozidlá. Ministerstvo dopravy spomínalo podozrenie, že mnohé z nich nespĺňajú legislatívne požiadavky alebo majú neúplné doklady. Dôkazy o tom na základe kontroly zatiaľ neposkytlo.