Vládna koalícia sa pokúsi uviesť do života schválenú reformu verejnej osobnej dopravy 

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Koalícia
Zľava: Predseda strany Hlas-SD Peter Pellegrini, predseda Smer-SD Robert Fico a predseda strany SNS Andrej Danko počas príchodu k podpísaniu koaličnej dohody. Foto: archívne, SITA/Milan Illík.
Tento článok pre vás načítala AI.

Dokončenie reformy verejnej osobnej dopravy v rámci realizácie Plánu obnovy a odolnosti SR je jedným zo záväzkov novej vlády.

Realizovaná bude so samosprávami

Tá vo svojom programovom vyhlásení tvrdí, že vlády v rokoch 2020 až 2023 nevenovali podpore verejnej dopravy adekvátnu pozornosť, čo sa negatívne prejavuje na jej ponuke a atraktivite.

Vládny kabinet Smeru-SD, Hlasu-SD a SNS chce v spolupráci so samosprávou pripraviť podmienky pre plnohodnotný štart a fungovanie Národnej dopravnej autority (NADA), ktorá bude základom pre zjednotenie a zjednodušenie podmienok cestovania verejnou osobnou dopravou na celom Slovensku.

„Opatrenia reformy verejnej osobnej dopravy budú zamerané predovšetkým na koordináciu a integráciu dopravy, budovanie prestupných terminálov, ako aj v celkovom poskytovaní zvýšenej kvality dopravných služieb. Táto reforma bude implementovaná v úzkej koordinácii so zástupcami samosprávy,“ zaväzuje sa v programe vláda.

Dekarbonizácia a plnenia cieľov Green Deal

Mieni zabezpečiť plnohodnotnú integráciu verejnej osobnej dopravy a umožniť do roku 2026 cestovať v rámci Slovenska jednotlivými druhmi verejnej osobnej dopravy na jeden cestovný lístok.

Viac o téme: Ficova vláda (koalícia Smer-SD, Hlas-SD a SNS)

Vláda Roberta Fica (Smer-SD) v programe tiež garantuje zachovanie sociálnych zliav pre zraniteľné skupiny obyvateľstva v rámci poskytovania služieb vo verejnom záujme v osobnej železničnej doprave.

„Vláda vytvorí podmienky na modernizáciu vozového parku osobnej dopravy a súvisiacej infraštruktúry prostredníctvom fondov Európskej únie, čím prispejeme k dosiahnutiu vysokého štandardu v rámci dekarbonizácie dopravy a plnenia cieľov Green Deal,“ sľubuje kabinet.

Zároveň avizuje zmenu Plánu obnovy a odolnosti, zámerom je uchádzať sa o dodatočné zdroje na moderné vlaky a vozidlá mestskej dopravy.

Reformný míľnik plánu obnovy

Nový zákon o verejnej osobnej doprave pripravilo Ministerstvo dopravy SR na čele s Andrejom Doležalom (nominant Sme rodina), vláda Eduarda Hegera (Demokrati) ho schválila v apríli a Národná rada SR v júni tohto roka.

Od začiatku roka 2024 zákon umožní zjednotenie tarifných a prepravných podmienok medzi železničnou, prímestskou autobusovou a mestskou hromadnou dopravou.

Zlepšiť koordináciu a nadväznosť jednotlivých druhov dopravy vo verejnom záujme má nový koordinačný orgán vo verejnej osobnej doprave – NADA. Zákon je jedným z reformných míľnikov Plánu obnovy a odolnosti v rámci komponentu udržateľná mobilita.

Na jeden prepravný doklad by sa malo dať cestovať všetkými prostriedkami verejnej osobnej dopravy vo verejnom záujme pôvodne od roku 2025.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Andrej DoležalEduard HegerRobert Fico
Firmy a inštitúcie Hlas-SDMinisterstvo dopravy SRNADA Národná dopravná autoritaNárodná rada SRSme rodinaSMER-SDSNS Slovenská národná stranaStrana Demokrati