Záujem Slovákov o klimatizáciu neustále rastie, ZSE eviduje výrazný rast počtu objednávok v porovnaní s minulým rokom. Klimatizácia už nie je len o chladení počas najhorúcejších dní – moderné zariadenia dnes dokážu čistiť a zvlhčovať vzduch a v prechodných obdobiach dokonca efektívne temperovať priestory, čím prispievajú k úspore nákladov na kúrenie.
Klimatizácia už štandardom
Kým v minulosti bola klimatizácia vnímaná ako doplnok zvyšujúci životný komfort, ktorého obstaranie a prevádzka si vyžadovala isté investície a mesačné náklady, klimatizačná jednotka sa dnes stáva štandardnou súčasťou slovenských domácností. Moderná klimatizácia dnes dokáže okrem samotného chladenia efektívne čistiť vzduch. Predovšetkým alergici ocenia, že vďaka vzduchovému filtru odstránia špičkové zariadenia až 97% alergénov. Klimatizačnú jednotku je zároveň možné v prechodných obdobiach charakterizovaných výkyvom teplôt účinne využiť na prikurovanie domácnosti, čo okrem zvyšovania teplotnej pohody prispieva k šetreniu rodinného rozpočtu. Náklady na elektrinu v exponovanom letnom období sa v priemere pohybujú na úrovni 7 eur mesačne. „Zákazníci sa pri kúpe klimatizácie rozhodujú často až na základe momentálnej potreby – v priebehu prvých dvoch júnových týždňov, kedy sme zaznamenali výrazný nárast teplôt, sme registrovali prudký nárast záujmu a objednávok o naše produkty. Do týchto samotných dvoch týždňov sa skoncentrovalo vyše 25% objednávok od začiatku roka,“ uviedol Marek Tomeš, expert produktového portfólia ZSE.
Klíma ako služba
Kým kúpa klimatizácie v minulosti predstavovala značnú jednorazovú položku v rodinnom rozpočte, dnes čoraz viac Slovákov využíva možnosť kúpiť si klímu vo forme služby, ktorej súčasťou je dodanie, inštalácia a pravidelný servis a opravy zariadenia. V tomto roku si objednalo klimatizáciu za pravidelný mesačný poplatok viac ako 40% zákazníkov, čo predstavuje prudký medziročný nárast a zmenu vnímania klimatizácie zo strany zákazníkov. „Tento trend nám potvrdzuje aj internetový prieskum, ktorý pre nás robila na vzorke 462 respondentov v regióne západného Slovenska prieskumná spoločnosť g82. Podľa zistení v prieskume patrí klimatizácia po mobilných telefónoch a solárnych a fotovoltických paneloch k najčastejšie preferovaným tovarom, ktoré si je spotrebiteľ ochotný kúpiť vo forme mesačných splátok,“ dodáva Marek Tomeš. Medzi najčastejšie dôvody takéhoto rozhodnutia patrí to, že spotrebiteľ nemusí mať celú čiastku potrebnú na obstaranie klimatizácie k dispozícii naraz (až 61% respondentov), možnosť zvoliť si z viacerých možností dĺžky využívania služby (25% respondentov) a tiež skutočnosť, že dodávateľ preberá záruku a stará sa o zariadenie po celú dobu využívania zariadenia (27%).