Slovenskí motoristi v najbližších dňoch nemôžu počítať s výrazným poklesom cien pohonných látok. Ako uviedol pre SITA analytik J&T Banky Stanislav Pánis, napriek tomu, že ceny ropy majú od októbrových maxím tendenciu skôr klesať, k výraznejšiemu zlacňovaniu palív u nás nemusí dochádzať.
Určité riziko pre ďalší rast
Problémom sú rastúce crack spready, teda rafinérske marže, ktoré znázorňujú rozdiel medzi cenou ropy a veľkoobchodnou cenou palív. Prispieva k tomu očakávaný príchod chladnejšieho počasia na severnú pologuľu, ale aj znížený výkon ruských rafinérií práve pre ukrajinské dronové útoky, čo vyvoláva najmä relatívne nedostatok nafty.

Na trhu s ropou rastie nervozita. Dopyt v USA sa spomaľuje a dôvodom je najdlhší "shutdown" v histórii
„Predpokladáme preto, že v najbližšom čase sa ceny benzínu udržia pár centov nad 1 eurom a 50 centami a cenám nafty bude dlhšie trvať, kým sa opäť pod hranicu 1 euro a 50 centov ponorí, keď jej ceny nedávno korigovali ostatné zlacňovanie,“ dodal Pánis.
Ako dodal pre SITA analytik 365.bank Tomáš Boháček, celkovo sa ropa drží v rovnovážnom pásme. Po jesennom poklese už nestráca, no chýba jej aj impulz k rastu. „Pre slovenských vodičov to znamená, že ceny benzínu a nafty zostanú v najbližších dvoch týždňoch stabilné s určitým rizikom pre ďalší rast,“ podotkol Boháček.
Nebyť zvýšenie DPH, tak…
V medziročnom porovnaní sú ceny palív na Slovensku už vyššie, čím vyprchal ich malý desinflačný príspevok k inflácii. Benzín tankujeme v porovnaní s rovnakým obdobím minulého roka drahšie asi o dva centy a naftu zhruba o štyri centy. „Nebyť zvyšovania DPH od začiatku tohto roka, tankovanie by bolo cenovo zhruba porovnateľné z úvodom novembra 2024,“ doplnil Pánis.
Aj v okolitých krajinách EÚ vidno podľa Pánisa tendenciu cien palív mierne rásť. Aktuálne stále platí, že najlacnejší benzín možno natankovať stále v Poľsku, hoci jeho ceny sa vracajú naspäť nad 1 euro a 40 centov, pričom mierne nad touto métou sa pohybujú aj v Českej republike. Ceny tohto paliva sa v Maďarsku vracajú nad 1 euro a 50 centov, pričom v Rakúsko sa pohybujú na podobných úrovniach ako u nás, teda s rezervou nad 1 eurom a 50 centami.
Lacnejší benzín je na Balkáne, v Slovinsku aj v Chorvátsku sa jeho priemerné ceny pohybujú okolo 1 eura a 45 centov. Nafta je z regiónu stále najlacnejšia v Česku, kde jej ceny však už atakujú 1 euro a 40 centov pričom v Poľsku sa blížia k 1 euru a 45 centom.
Maďarské ceny tohto paliva sa pozerajú smerom k 1 euro a 55 centov a v Rakúsku už nie sú ďaleko od 1 eura a 60 centov. V jadranskej oblasti sú ceny nafty lacnejšie, keď sa v Slovinsku aj Chorvátsku pohybujú stále pod 1 eurom a 50 centami.
Mierna cenová výhoda
Vodiči na Slovensku tankujú podľa Boháčka naďalej o niečo lacnejšie než je priemer Európskej únie, no regionálne rozdiely sa postupne znižujú. Z európskeho pohľadu má Slovensko stále miernu výhodu.
V EÚ je benzín v priemere drahší o 11 centov a v eurozóne dokonca o 16 centov. Pri nafte je rozdiel približne 11 až 13 centov v prospech slovenských vodičov. Naproti tomu, Poľsko a Česko si udržujú miernu cenovú výhodu, ktorá je citeľná najmä pre vodičov v pohraničí.
Priemerné ceny štandardného benzínu aj nafty na domácich čerpacích staniciach v 45. týždni tohto roka podľa údajov Štatistického úradu SR zmenili iba mierne. Natural 95 oktánový benzín sa v priemere predával za 1,52€/l a liter motorovej nafty sme v rovnakom období zakúpili o málo lacnejšie a v priemere za cenu 1,46 €/l.












