Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) ukončila verejnú súťaž na obnovu 33 dieselmotorových jednotiek radu 813/913, známych ako „Bageta“.
Komplexnú modernizáciu zabezpečí spoločnosť ŽOS Zvolen, ktorá predložila ponuku vo výške 935-tisíc eur bez DPH (1,15 mil. eur s DPH) za jednu jednotku. Spolu teda ide o sumu vo výške takmer 30,9 milióna eur bez DPH (37,95 mil. eur s DPH). Projekt napokon financuje ZSSK z vlastných zdrojov, pričom modernizované regionálne vlaky by mali začať premávať už v roku 2026.
Výsledná cena je nižšia než pôvodne predpokladaná maximálna hodnota zákazky, ktorú dopravca predpokladal na úrovni 900- až 950-tisíc eur za jednu jednotku.
Životnosť sa predĺži o 10 až 15 rokov
Ako informoval hovorca ZSSK Ján Baček, celková investícia je menej ako pätinová v porovnaní s nákupom nových motorových vlakov. Modernizované jednotky budú mať kapacitu približne 115 miest na sedenie. Obnova tak vychádza približne na 8 130 eur na jedno miesto na sedenie.

ZSSK jazdí podľa nového grafikonu, priniesť má rýchlejšie diaľkové spojenia
„Modernizácia predĺži životnosť Bagiet o 10 až 15 rokov a je dnes najrýchlejším a ekonomicky najefektívnejším spôsobom, ako priniesť komfortné vlaky do regiónov, kde je železničná doprava dôležitou verejnou službou,“ uviedol Baček s tým, že projekt prinesie aj prevádzkové úspory súvisiace s nižšou poruchovosťou.
Zo súčasných 44 jednotiek prejde obnovou 33
Modernizácia sa týka jednotiek určených pre regionálne trate s nižšími traťovými rýchlosťami do 90 km/h, kde sa v dohľadnom čase nepočíta s elektrifikáciou. Obnovené vozidlá budú nasadzované najmä v Banskobystrickom, Nitrianskom, Žilinskom a Košickom kraji.

Vlaky sú počas vianočných sviatkov zaplnené na 76 percent, ZSSK odporúča cestujúcim využiť voľnejšie spoje
Modernizované vlaky budú nasadzované napríklad na tratiach Košice – Mukačevo, Prievidza – Topoľčany, Trenčín – Chynorany, Štúrovo – Levice – Nové Zámky, Kraľovany – Trstená, Vrútky – Prievidza, Zvolen – Horná Štubňa či Zvolen – Banská Štiavnica.

Beliansky expres vyrazí na trať aj túto zimu, vlak z Popradu do Muszyny obľubujú Slováci aj Poliaci
Zo súčasných 44 jednotiek prejde obnovou 33, zvyšné budú po dožití postupne vyradené. Každá modernizovaná Bageta získa klimatizáciu, nový interiér so sedadlami, obkladmi a LED osvetlením, zásuvky, Wi-Fi a USB porty, ako aj priestor na bicykle a kočíky. Súčasťou obnovy je aj výmena technicky zastaraných otvorených WC za ekologické vákuové toalety.
ZSSK deklaruje, že počas modernizácie zabezpečí náhradné súpravy, aby bol dopad na cestujúcich minimálny. Po úplnom nasadení obnovených Bagiet sa očakáva, že v novom štandarde odvezú viac ako dva milióny cestujúcich ročne.

