ZSSK dosiahla nárast spokojnosti cestujúcich, v modernizácii služieb plánuje pokračovať

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Vlak, cestujúci
Foto: archívne, SITA/Milan Illík
Tento článok pre vás načítala AI.

Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) je na správnej ceste k moderným službám. Dokazuje to aj index celkovej spokojnosti, ktorý v prieskume spokojnosti pravidelných cestujúcich vlakmi ZSSK za rok 2024 dosiahol hodnotu 64,8 bodov (na škále 0 – 100), čo predstavuje nárast o 1,4 % oproti roku 2023. Cieľom bolo zistiť spokojnosť v troch hlavných oblastiach – komfort, produkty a služby, spoľahlivosť – a identifikovať oblasti na zlepšenie.

Minulý rok si národný dopravca definoval hlavné štyri priority vo svojej Ceste k modernizácii ZSSK, na ktoré sa sústredí a bude sústrediť aj v budúcnosti: stabilný a atraktívny zamestnávateľ, moderné vlaky, moderné služby a finančná sila a stabilita. Tieto priority a rôzne úspešne rozbehnuté projekty ZSSK v minulom roku sa premietajú aj do zlepšení, ktoré hodnotili cestujúci v rámci prieskumu.

Naše záväzky v oblasti modernizácie a zákazníckej orientácie prinášajú reálne výsledky. Prieskum spokojnosti ukázal, že cestujúci oceňujú zlepšenia v komforte, spoľahlivosti a službách, čo potvrdzuje správnosť našej nastavenej cesty k modernizácii ZSSK. Každoročne sledujeme spätnú väzbu od cestujúcich, aby sme mohli naše služby neustále zlepšovať a prispôsobovať ich potrebám. Teší nás, že investície do čistejších vlakov, lepšej informovanosti a moderných technológií prinášajú pozitívne ohlasy, no zároveň si uvedomujeme, že pred nami stále stoja výzvy, na ktorých budeme intenzívne pracovať,“ uviedol Peter Helexa, generálny riaditeľ Železničnej spoločnosti Slovensko.

Nárast spokojnosti v oblasti komfortu

Prieskum spokojnosti, ktorý realizovala agentúra Go4insight metódou CAWI (online dotazovanie), prebiehal kontinuálne od januára do decembra 2024 na vzorke 4 000 pravidelných cestujúcich vo veku 16 a viac rokov. Tento prieskum prebieha v ZSSK každoročne od roku 2018, pričom národný dopravca neustále vylepšuje svoje služby, čo sa odráža aj na spokojnosti verejnosti, ktorá sa kontinuálne zvyšuje.

ZSSK zaznamenala nárast spokojnosti v oblasti komfortu na hodnotu 65,6 bodu (+1,2 %). Najväčší nárast bol evidovaný v oblasti čistoty WC a celkovej čistoty vo vozňoch aj vďaka projektu pravidelného upratovania vlakov počas jazdy.

Cestujúci si pochvaľujú aj ponuku občerstvenia v diaľkových vlakoch k čomu prispel aj projekt automatov na občerstvenie vo vybraných vlakoch. Tieto úspechy sú priamym dôsledkom záväzku ZSSK modernizovať vlaky a zabezpečiť vyššie štandardy kvality.

Hodnotenie produktov a služieb

Produkty a služby dosiahli hodnotenie 65,3 bodu (+1,9 %), pričom zaznamenali najvyšší nárast. Elektronické služby, ako mobilná aplikácia a online nákup lístkov, boli respondentmi najpozitívnejšie hodnotené.

ZSSK minulý rok pracovala aj na postupnom implementovaní nových funkcionalít na web a mobilnej aplikácie IDeme vlakom. Spokojnosť s prípojmi na iné vlaky a autobusy sa kontinuálne zlepšovala počas celého minulého roka a vzrástla o 3 %, čo dokazuje efektivitu prepojení dopravy.

Vzrástol aj index spoľahlivosti

Aj index spoľahlivosti mierne vzrástol, a to na 62,8 bodu (+0,8 %). Spokojnosť s presnosťou vlakov stúpla a bola stabilizovaná po hodnotách z roku 2023. Respondenti prieskumu ohodnotili železničnú dopravu ako spôsob prepravy aj naďalej ako veľmi bezpečnú.

Toto vnímanie nás zaväzuje neustále pracovať na opatreniach, ktoré tento trend udržia a posilnia. Chceme, aby sa naši cestujúci cítili bezpečne a pohodlne, a preto aj naďalej budeme pokračovať v investíciách do moderných riešení, ktoré ZSSK posúvajú k štandardom 21. storočia,“ povedal Peter Helexa.

K bezpečnosti prispieva aj snaha ZSSK modernizovať bezpečnostné systémy vlakov a napríklad aj projekt bezpečnosti vo vlakoch vďaka telovým kamerám pre vlakvedúcich. Tento pokrok je odrazom snahy ZSSK optimalizovať železničnú dopravu, grafikony a zvyšovať efektivitu.

Odporúčania respondentov na zlepšenie

Celkové priemerné ročné NPS (Net Promoter Score) skóre vzrástlo o tri body, čo signalizuje mierny nárast lojality. 25 % cestujúcich by cestovanie vlakmi národného dopravcu odporučilo. ZSSK si uvedomuje potrebu neustáleho napredovania a konkurencieschopnosti svojich služieb čo potvrdili aj respondenti v prieskume formou odporúčaní na zlepšenie.

Najdôležitejšie odporúčania na zlepšenie zahŕňali spoľahlivosť vlakov, rýchlosť cestovania, čistota vo vlakoch (vrátane WC), cena cestovného, komfort a pohodlie (pocit naplnenosti vlakov), pocit osobného bezpečia počas prepravy.

Aj napriek niektorým negatívnym hodnoteniam deklaruje viac ako polovica, že plánuje cestovať vlakmi stále rovnako často a 28 % dokonca tvrdí, že bude cestovať vlakmi častejšie. Približne 8 % plánuje cestovať menej alebo takmer vôbec.

ZSSK bude pokračovať v zabehnutých projektoch

Investície do komfortu, služieb a spoľahlivosti sú pre Železničnú spoločnosť Slovensko kľúčové pre dosiahnutie väčšej spokojnosti a lojality cestujúcich v nadchádzajúcich rokoch. Rok 2025 prinesie ďalšie vylepšenia a pokračovanie zabehnutých projektov ZSSK. Nové vlaky, lepšie wi-fi a informačné systémy, inovácie predajných systémov a digitalizácia procesov, vylepšenia e-shopu a vývoj novej mobilnej aplikácie a mnoho ďalšieho.

Tento rok sa okrem zavedenia historického hodinového taktu diaľkových vlakov v novom grafikone 2025, ZSSK spustila aj efektívnejšiu spoluprácu s Policajným zborom SR. Pre ešte väčšiu informovanosť verejnosti ZSSK v spolupráci so Železnicami Slovenskej republiky (ŽSR) a Ministerstvom dopravy SR vytvorila nový webový portál vlaky.sk, kde cestujúci nájdu všetky informácie na jednom mieste. Tieto kroky sa odzrkadlia vo výsledkoch prieskumu spokojnosti až v prvom kvartáli roka 2025.

Dôraz na digitalizáciu služieb

ZSSK od marca 2025 zvyšuje dôraz na digitalizáciu svojich služieb. Už viac ako 45 % cestujúcich nakupuje lístky na vlaky online, čo je dôkazom, že moderné riešenia sú cestou budúcnosti. Tento trend chce národný dopravca posilniť aj zavedením poplatkov za servis v pokladniciach a vo vlakoch (mimo seniorov a ľudí ŤZP-S) a rozšíriť využívanie digitálnych služieb na čo najväčší okruh cestujúcich.

Dnes už viac ako 85 % Slovákov používa smartfóny s prístupom k dátovým službám, čo výrazne znižuje bariéry pre využívanie digitálnych kanálov. Digitalizácia šetrí nielen čas, ale aj a peňaženky cestujúcich, ako aj financie ZSSK. Každé euro získané alebo ušetrené digitalizáciou investuje železničná spoločnosť späť do zamestnancov, modernizácie vlakov a zlepšovania služieb.

20. výročie vzniku ZSSK

Rok 2025 je pre ZSSK výnimočný aj z historického hľadiska, keďže spoločnosť oslavuje 20. výročie svojho vzniku. ZSSK vznikla v januári 2005 ako jeden z troch nástupcov jednotných železníc, spolu so Železnicami Slovenskej republiky a Železničnou spoločnosťou Cargo Slovakia.

Každý deň vypraví 1 818 vlakov a prepraví približne 200-tisíc cestujúcich, čím efektívne spája regióny Slovenska. Ako najväčší poskytovateľ elektromobility v krajine prepraví ročne viac ako 70 miliónov cestujúcich, z toho 50 miliónov elektrickými vlakmi.

Dvadsať rokov našej existencie symbolizuje stabilitu a záväzok neustáleho zlepšovania. Naša budúcnosť je postavená na digitalizácii, modernizácii a ekologických riešeniach, ktoré prinášajú vyšší komfort pre našich cestujúcich,“ dodal Helexa.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Peter Helexa
Firmy a inštitúcie Go4insightMDV Ministerstvo dopravy a výstavby SRPolicajný zbor SRŽeleznice Slovenskej republiky (ŽSR)Železničná spoločnosť Cargo SlovakiaZSSK Železničná spoločnosť Slovensko