Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) je na správnej ceste k moderným službám. Dokazuje to aj index celkovej spokojnosti, ktorý v prieskume spokojnosti pravidelných cestujúcich vlakmi ZSSK za rok 2024 dosiahol hodnotu 64,8 bodov (na škále 0 – 100), čo predstavuje nárast o 1,4 % oproti roku 2023. Cieľom bolo zistiť spokojnosť v troch hlavných oblastiach – komfort, produkty a služby, spoľahlivosť – a identifikovať oblasti na zlepšenie.
Minulý rok si národný dopravca definoval hlavné štyri priority vo svojej Ceste k modernizácii ZSSK, na ktoré sa sústredí a bude sústrediť aj v budúcnosti: stabilný a atraktívny zamestnávateľ, moderné vlaky, moderné služby a finančná sila a stabilita. Tieto priority a rôzne úspešne rozbehnuté projekty ZSSK v minulom roku sa premietajú aj do zlepšení, ktoré hodnotili cestujúci v rámci prieskumu.
„Naše záväzky v oblasti modernizácie a zákazníckej orientácie prinášajú reálne výsledky. Prieskum spokojnosti ukázal, že cestujúci oceňujú zlepšenia v komforte, spoľahlivosti a službách, čo potvrdzuje správnosť našej nastavenej cesty k modernizácii ZSSK. Každoročne sledujeme spätnú väzbu od cestujúcich, aby sme mohli naše služby neustále zlepšovať a prispôsobovať ich potrebám. Teší nás, že investície do čistejších vlakov, lepšej informovanosti a moderných technológií prinášajú pozitívne ohlasy, no zároveň si uvedomujeme, že pred nami stále stoja výzvy, na ktorých budeme intenzívne pracovať,“ uviedol Peter Helexa, generálny riaditeľ Železničnej spoločnosti Slovensko.
Nárast spokojnosti v oblasti komfortu
Prieskum spokojnosti, ktorý realizovala agentúra Go4insight metódou CAWI (online dotazovanie), prebiehal kontinuálne od januára do decembra 2024 na vzorke 4 000 pravidelných cestujúcich vo veku 16 a viac rokov. Tento prieskum prebieha v ZSSK každoročne od roku 2018, pričom národný dopravca neustále vylepšuje svoje služby, čo sa odráža aj na spokojnosti verejnosti, ktorá sa kontinuálne zvyšuje.
ZSSK upraví cestovný poriadok, zrýchli spojenie Kyjev - Bratislava a zlepší aj prestupy v Kraľovanoch
ZSSK zaznamenala nárast spokojnosti v oblasti komfortu na hodnotu 65,6 bodu (+1,2 %). Najväčší nárast bol evidovaný v oblasti čistoty WC a celkovej čistoty vo vozňoch aj vďaka projektu pravidelného upratovania vlakov počas jazdy.
Cestujúci si pochvaľujú aj ponuku občerstvenia v diaľkových vlakoch k čomu prispel aj projekt automatov na občerstvenie vo vybraných vlakoch. Tieto úspechy sú priamym dôsledkom záväzku ZSSK modernizovať vlaky a zabezpečiť vyššie štandardy kvality.
Hodnotenie produktov a služieb
Produkty a služby dosiahli hodnotenie 65,3 bodu (+1,9 %), pričom zaznamenali najvyšší nárast. Elektronické služby, ako mobilná aplikácia a online nákup lístkov, boli respondentmi najpozitívnejšie hodnotené.
ZSSK minulý rok pracovala aj na postupnom implementovaní nových funkcionalít na web a mobilnej aplikácie IDeme vlakom. Spokojnosť s prípojmi na iné vlaky a autobusy sa kontinuálne zlepšovala počas celého minulého roka a vzrástla o 3 %, čo dokazuje efektivitu prepojení dopravy.
Vzrástol aj index spoľahlivosti
Aj index spoľahlivosti mierne vzrástol, a to na 62,8 bodu (+0,8 %). Spokojnosť s presnosťou vlakov stúpla a bola stabilizovaná po hodnotách z roku 2023. Respondenti prieskumu ohodnotili železničnú dopravu ako spôsob prepravy aj naďalej ako veľmi bezpečnú.
Cestujúci si za jazdu vlakom priplatia, ZSSK zavádza nový poplatok
„Toto vnímanie nás zaväzuje neustále pracovať na opatreniach, ktoré tento trend udržia a posilnia. Chceme, aby sa naši cestujúci cítili bezpečne a pohodlne, a preto aj naďalej budeme pokračovať v investíciách do moderných riešení, ktoré ZSSK posúvajú k štandardom 21. storočia,“ povedal Peter Helexa.
K bezpečnosti prispieva aj snaha ZSSK modernizovať bezpečnostné systémy vlakov a napríklad aj projekt bezpečnosti vo vlakoch vďaka telovým kamerám pre vlakvedúcich. Tento pokrok je odrazom snahy ZSSK optimalizovať železničnú dopravu, grafikony a zvyšovať efektivitu.
Odporúčania respondentov na zlepšenie
Celkové priemerné ročné NPS (Net Promoter Score) skóre vzrástlo o tri body, čo signalizuje mierny nárast lojality. 25 % cestujúcich by cestovanie vlakmi národného dopravcu odporučilo. ZSSK si uvedomuje potrebu neustáleho napredovania a konkurencieschopnosti svojich služieb čo potvrdili aj respondenti v prieskume formou odporúčaní na zlepšenie.
Najdôležitejšie odporúčania na zlepšenie zahŕňali spoľahlivosť vlakov, rýchlosť cestovania, čistota vo vlakoch (vrátane WC), cena cestovného, komfort a pohodlie (pocit naplnenosti vlakov), pocit osobného bezpečia počas prepravy.
Aj napriek niektorým negatívnym hodnoteniam deklaruje viac ako polovica, že plánuje cestovať vlakmi stále rovnako často a 28 % dokonca tvrdí, že bude cestovať vlakmi častejšie. Približne 8 % plánuje cestovať menej alebo takmer vôbec.
ZSSK bude pokračovať v zabehnutých projektoch
Investície do komfortu, služieb a spoľahlivosti sú pre Železničnú spoločnosť Slovensko kľúčové pre dosiahnutie väčšej spokojnosti a lojality cestujúcich v nadchádzajúcich rokoch. Rok 2025 prinesie ďalšie vylepšenia a pokračovanie zabehnutých projektov ZSSK. Nové vlaky, lepšie wi-fi a informačné systémy, inovácie predajných systémov a digitalizácia procesov, vylepšenia e-shopu a vývoj novej mobilnej aplikácie a mnoho ďalšieho.
ZSSK investuje milióny eur do wi-fi pripojenia pre cestujúcich, s najväčšími operátormi sa dohodla na cene
Tento rok sa okrem zavedenia historického hodinového taktu diaľkových vlakov v novom grafikone 2025, ZSSK spustila aj efektívnejšiu spoluprácu s Policajným zborom SR. Pre ešte väčšiu informovanosť verejnosti ZSSK v spolupráci so Železnicami Slovenskej republiky (ŽSR) a Ministerstvom dopravy SR vytvorila nový webový portál vlaky.sk, kde cestujúci nájdu všetky informácie na jednom mieste. Tieto kroky sa odzrkadlia vo výsledkoch prieskumu spokojnosti až v prvom kvartáli roka 2025.
Dôraz na digitalizáciu služieb
ZSSK od marca 2025 zvyšuje dôraz na digitalizáciu svojich služieb. Už viac ako 45 % cestujúcich nakupuje lístky na vlaky online, čo je dôkazom, že moderné riešenia sú cestou budúcnosti. Tento trend chce národný dopravca posilniť aj zavedením poplatkov za servis v pokladniciach a vo vlakoch (mimo seniorov a ľudí ŤZP-S) a rozšíriť využívanie digitálnych služieb na čo najväčší okruh cestujúcich.
Dnes už viac ako 85 % Slovákov používa smartfóny s prístupom k dátovým službám, čo výrazne znižuje bariéry pre využívanie digitálnych kanálov. Digitalizácia šetrí nielen čas, ale aj a peňaženky cestujúcich, ako aj financie ZSSK. Každé euro získané alebo ušetrené digitalizáciou investuje železničná spoločnosť späť do zamestnancov, modernizácie vlakov a zlepšovania služieb.
20. výročie vzniku ZSSK
Rok 2025 je pre ZSSK výnimočný aj z historického hľadiska, keďže spoločnosť oslavuje 20. výročie svojho vzniku. ZSSK vznikla v januári 2005 ako jeden z troch nástupcov jednotných železníc, spolu so Železnicami Slovenskej republiky a Železničnou spoločnosťou Cargo Slovakia.
ZSSK posilní vybrané vlakové spoje na vyťažených tratiach Bratislava – Kúty a Košice – Prešov – Lipany
Každý deň vypraví 1 818 vlakov a prepraví približne 200-tisíc cestujúcich, čím efektívne spája regióny Slovenska. Ako najväčší poskytovateľ elektromobility v krajine prepraví ročne viac ako 70 miliónov cestujúcich, z toho 50 miliónov elektrickými vlakmi.
„Dvadsať rokov našej existencie symbolizuje stabilitu a záväzok neustáleho zlepšovania. Naša budúcnosť je postavená na digitalizácii, modernizácii a ekologických riešeniach, ktoré prinášajú vyšší komfort pre našich cestujúcich,“ dodal Helexa.