Výber elektronického mýta pre Národnú diaľničnú spoločnosť (NDS) v januári dosiahol 19,4 milióna eur a medziročne vzrástol o 7 %. Nárok na zľavu z ceny mýta v prvom mesiaci tohto roka získalo 318 vozidiel nad 3,5 tony, z toho 315 zo Slovenska.
Zľava pre prevádzkovateľov vozidiel dosiahla 2 282 eur. Ako v pondelok informovala spoločnosť SkyToll, ktorá výber mýta zabezpečuje, na prevádzkovateľov vozidiel registrovaných na Slovensku pripadlo 99 % z celkovej sumy poskytnutých zliav.
Deň s najvyšším výberom
Za využívanie vymedzených úsekov na diaľniciach a rýchlostných cestách sa v januári vybralo mýto vo výške 13,8 milióna eur. Na cestách prvej triedy to bolo takmer 5,6 milióna eur. Prevádzkovatelia vozidiel zo zahraničia uhradili 53,9 % z celkovej sumy vybraného mýta.
„Dňom s najvyšším výberom bol 29. január so sumou 931 325 eur. Vymedzené úseky ciest využívalo v januári denne priemerne 34 173 vozidiel s mýtnou povinnosťou,“ uviedol hovorca SkyTollu Miroslav Beneš.
Európske mýto by mali cestní dopravcovia využívať o niekoľko týždňov, poznáme predbežný termín
V elektronickom mýtnom systéme bolo k 31. januáru zaregistrovaných 335 611 palubných jednotiek, čo je o takmer 26-tisíc viac než v januári 2023. Z celkového počtu palubných jednotiek bolo 78,4 % priradených vozidlám zo zahraničia.
„Mobilné jednotky vynucovania riešili v januári na vymedzených úsekoch ciest 327 prípadov porušenia zákona o výbere mýta,“ priblížil Beneš. Najčastejšie sa mýtnych priestupkov dopustili vodiči vozidiel registrovaných v Poľsku so 106 incidentmi, v Turecku s 38 a v Rumunsku s 36 porušeniami pravidiel.
Výber mýta v roku 2023
Elektronický výber mýta v roku 2023 dosiahol viac ako 240 miliónov eur bez dane z pridanej hodnoty. Išlo o takmer totožnú sumu, akú uhradili cestní dopravcovia za použitie vymedzených úsekov ciest a diaľnic v roku 2022.
Cestní dopravcovia vlani zaplatili za mýto viac ako 240 miliónov eur, najväčší výber poplatkov tradične pripadol diaľniciam
Tradične najväčšia časť výberu mýta v uplynulom roku pripadla na poplatky za použitie diaľnic a rýchlostných ciest, dopravcovia na nich zaplatili takmer 170 miliónov eur – 70,6 % z celkového výberu. Za použitie nesúbežných ciest prvej triedy uhradili necelých 62 miliónov eur (25,8 %), za jazdu po súbežných cestách prvej triedy 8,6 milióna eur (3,6 %).
Celkom 83 % z vybraného mýta predstavovali platby za vozidlá s maximálnou povolenou hmotnosťou nad 12 ton a dvoma nápravami. Prevádzkovatelia autobusov zaplatili 4,2 milióna eur, čiže 1,9 % z výberu mýta.