NDS spustila službu európskeho mýta v predstihu, s poskytovateľmi určí začatie jeho fakturácie

Logo NDS
Foto: ilustračné, SITA/Peter Rusko
Tento článok pre vás načítala AI.

Za Národnú diaľničnú spoločnosť (NDS) je prevádzka Európskej služby elektronického výberu mýta (EETS) spustená v predstihu od decembra 2023. Tak, aby sa do nej mohli pripojiť všetci akreditovaní poskytovatelia. Ako pre agentúru SITA potvrdil hovora NDS Tomáš Ferenčák, bez tohto kroku by vôbec nebolo možné postupovať v akreditácii.

Pre Národnú diaľničnú spoločnosť je absolútnou prioritou, aby zavedenie EETS prebehlo na Slovensku bez akýchkoľvek problémov. Preto v dohľadnej dobe s poskytovateľmi určíme presný termín začatia priamej fakturácie mýta,“ uviedol hovorca diaľničiarov.

NDS overuje palubné jednotky

Európske mýto budú pre slovenských cestných dopravcov poskytovať zatiaľ české spoločnosti Eurowag a ITIS, nemecký Toll4Europe a taliansky Telepass. V súčasnosti podľa NDS pokračuje overovanie konfigurácie palubných jednotiek poskytovateľov, ktorá je najmä v réžii samotných záujemcov o poskytovanie služby na Slovensku.

Konkrétne jazdí po Slovensku niekoľko vozidiel poskytovateľov s overovacími palubnými jednotkami a testujú všetky možné okolnosti, ktoré by na funkčnosť palubných jednotiek mohli mať vplyv,“ priblížil Ferenčák.

Slovensko je podľa diaľničiarov prvou krajinou v Európe, ktorá uplatnila tento postup a nerobila testovanie rádovo v rokoch, ale v týždňoch. Štyria spomínaní poskytovatelia európskeho mýta, dlhodobo etablovaní na medzinárodnom trhu, majú technickú akreditáciu úspešne za sebou. EETS umožňuje zapojenie aj ďalších poskytovateľov.

Evidujú ďalšieho uchádzača

Už evidujeme aj ďalšieho uchádzača, ktorý by v prípade úspešnej akreditácie mohol byť v prevádzke na Slovensku na prelome rokov 2024 a 2025. Rovnako je možné akreditovať aj iné palubné jednotky od už akreditovaných poskytovateľov,“ podotkol hovorca NDS. Napríklad aj samotná palubná jednotka, jej parametre sú jednou z možností, ako sa konkrétny poskytovateľ môže odlíšiť od svojej konkurencie.

Počas pilotnej prevádzky diaľničiari overujú, či sú palubné jednotky EETS poskytovateľa správne nastavené, permanentnou jazdou po diaľniciach a rýchlostných cestách. Požadujú najazdiť minimálne 6-tisíc kilometrov po diaľniciach a 4-tisíc kilometrov po cestách prvej triedy, pričom vybrali 18 úsekov s nutným opakovaným prejazdom.

Príchod EETS poskytovateľov bude pre Slovensko predstavovať zníženie nákladovosti výberu mýta, pretože sa predpokladá, že minimálne 85 percent vybraného mýta ostane v rozpočte Národnej diaľničnej spoločnosti. To znamená, že štát bude môcť pristúpiť k intenzívnejšiemu skvalitňovaniu infraštruktúry diaľnic a rýchlostných ciest,“ očakáva NDS. Mýtny trh už nebude monopolizovaný, čo má zlepšiť služby pre dopravcov.

Služba bude v oboch režimoch

Dopravné či logistické spoločnosti použijú pri tranzite naprieč Európou jednu palubnú jednotku, nebude potrebné si v jednotlivých krajinách zabezpečovať ďalšiu, národnú,“ uviedli diaľničiari.

Dopravca šetrí na poplatkoch, servise, nemusí si kontrolovať mýtne transakcie a fakturáciu pre každý štát zvlášť a rovnako nemusí ani prípadné reklamácie riešiť separátne. Na Slovensku bude poskytovaná EETS služba v oboch režimoch.

Dopravcovia, ktorí by neprechádzali na post-paidovú službu, čiže následné platenie mýta na faktúru, môžu naďalej zostať v režime predplateného mýta (pre-paid) a nemusia byť viazaní na terajšieho poskytovateľa mýtnych služieb, spoločnosť SkyToll.

Ďalšie k téme

Zdieľať Zdieľať na Facebooku Odoslať na WhatsApp Odoslať článok emailom
Viac k osobe Tomáš Ferenčák
Firmy a inštitúcie EurowagITISNDS Národná diaľničná spoločnosťSkyTollTelepassToll4Europe