Švédski, nórski a dánski piloti leteckej spoločnosti Scandinavian Airlines (SAS) v utorok po uzavretí dohody s manažmentom odvolali štrajk, ktorý 15 dní spôsoboval narušenia dopravy.
Štrajk podľa leteckej spoločnosti viedol k zrušeniu približne polovice plánovaných letov SAS a denne zasiahol tisícky pasažierov.
Štrajkovalo asi deväťsto pilotov
Výkonný riaditeľ SAS Anko van der Werff prezradil, že strany uzavreli dohodu na nasledujúcich päť a pol roka, ktorá by mala súčasne zaručiť šetrenie nákladov pre aerolinky aj pracovnú istotu pre pilotov.
„Teší ma, že môžem oznámiť, že sme dosiahli dohodu so všetkými štyrmi odborovými organizáciami pilotov SAS Scandinavia a štrajk sa skončil. Konečne môžeme obnoviť normálnu prevádzku a dopravovať našich zákazníkov na ich želané letné prázdniny. Veľmi ma mrzí, že tento štrajk zasiahol toľko našich pasažierov,“ uviedol Van der Werff v oficiálnom stanovisku.
Hromadnú výpoveď podali ďalší zamestnanci letiska v Poprade. Stali sme sa terčom vyhrážok, útokov a manipulácií, vyhlásili
Približne 900 pilotov prestalo pracovať 4. júla, pričom ako dôvod štrajku uviedli neprimerané platy a pracovné podmienky a tiež nespokojnosť s rozhodnutím spoločnosti najať nových pilotov na prázdne miesta v spoločnostiach SAS Link a SAS Connect, miesto opätovného angažovania bývalých pilotov, ktorých prepustili v dôsledku pandémie.
Podľa združenie pilotov SAS Pilot Group je súčasťou dohody garancia opätovného zamestnania 450 pilotov, ktorých prepustili počas pandémie, a kolektívne zmluvy by sa po novom mali týkať aj SAS Connect a SAS Link.
Rokovania trvali mesiace
Štrajk podľa SAS viedol k zrušeniu viac ako 3 700 letov, zasiahol asi 380-tisíc pasažierov a denne firmu stál 100 – 130 miliónov švédskych korún.
Rokovania medzi odbormi a aerolinkami o obnovení kolektívnej zmluvy, ktorá vypršala 1. apríla, sa začali už v novembri, no ani mesiace vyjednávaní nepriniesli dohodu.
Bratislavské letisko čelí náporu cestujúcich, v prvom polroku ich vybavilo viac ako za celý minulý rok
Deň po začiatku štrajku požiadali SAS v Spojených štátoch o ochranu pred veriteľmi s tým, že je ohrozená budúcnosť firmy.
Scandinavian Airlines sú čiastočne vlastnené vládami Švédska a Dánska. Nórsko v roku 2018 predalo svoj podiel v spoločnosti, ale má voči nej pohľadávky a uviedlo, že by bolo ochotné vymeniť ich za podiel na kmeňovom kapitáli.