V hlavnej letnej sezóne je viac nielen áut na cestách, ale aj lietadiel vo vzduchu. Pri preťaženej leteckej doprave v tomto období pre nárast charterových letov s dovolenkármi sa zvyšuje pravdepodobnosť ich meškania.
Cestujúci majú nárok na odškodnenie v prípade, ak oneskorenie letu nespôsobila tzv. vyššia moc, napríklad nepriaznivé počasie. Teda, ak ho zavinila samotná letecká spoločnosť.
Letecký dopravca má ponúknuť pomoc
Pri očakávanom väčšom meškaní minimálne dve hodiny oproti plánovanému času odletu, v závislosti od rôznej dĺžky oneskorenia a vzdialenosti letov, má letecký dopravca ponúknuť cestujúcim pomoc. A to v podobe jedla a občerstvenia zodpovedajúceho času čakania.
„Môže byť poskytnuté vo forme stravných poukážok na kúpu občerstvenia v prevádzkach na letisku. Okrem toho sa cestujúcemu bezplatne ponúknu dva telefónne hovory, telexy alebo faxové správy, či e-maily,“ uviedla pre agentúru SITA hovorkyňa Letiska M. R. Štefánika v Bratislave Veronika Demovičová.
Lety do Antalye a naspäť do Bratislavy môžu meškať, letisko v obľúbenej destinácii Slovákov je pomerne vyťažené
Týka sa to prípadov predpokladaného meškania letov 2 hodiny a viac pri letoch do vzdialenosti 1 500 kilometrov, 3 hodiny a viac pri všetkých letoch v rámci európskeho spoločenstva nad 1 500 kilometrov a všetkých ostatných letov od 1 500 do 3 500 kilometrov, alebo 4 hodiny a viac v prípade letov, ktoré nespadajú do vyššie uvedených možností.
„Na meškanie letu sú cestujúci upozornení hlásením z letiskového rozhlasu, aj informáciou na informačných tabuliach, či na webovej stránke letiska. Zároveň sú informovaní aj o dôvode meškania,“ priblížila Veronika Demovičová.
Práva cestujúcich upravuje európska legislatíva
Práva cestujúcich v leteckej doprave pri meškaní letu upravuje európska legislatíva, konkrétne nariadenie Európskeho parlamentu a Rady z roku 2004.
Ak letecký dopravca odôvodnene očakáva, že čas odletu bude aspoň deň po pôvodne oznámenom čase odletu, majú cestujúci nárok na hotelové ubytovanie, keď je nutný pobyt jednu noc alebo viac nocí, ako aj na prepravu medzi letiskom a miestom ubytovania.
Problémy na Pražskom letisku, meškajú lety aj preprava batožiny
„Keď let mešká aspoň 5 hodín, má cestujúci nárok vybrať si z troch možností,“ vysvetlila hovorkyňa bratislavského letiska. Jednou z možností je úhrada úplných nákladov na letenku v cene, za ktorú bola kúpená, resp. za časť nevykonanej alebo vykonanej cesty, ak let už naďalej neslúži účelu.
V takom prípade dostane cestujúci kompenzáciu do 7 dní v hotovosti, prípadne elektronickým bankovým prevodom. Ďalšími možnosťami sú odlet pri najbližšej príležitosti, alebo v neskoršom dátume a presmerovanie do cieľovej destinácie alternatívnou trasou.
Vznik práva na kompenzáciu
Podľa portálu meskanieletu.sk právo na kompenzáciu vzniká, ak letecká spoločnosť vôbec neoznámila zrušenie letu do 14 dní pred dátumom plánovaného odletu.
„Cestujúci má nárok na kompenzáciu v prípade, ak do cieľovej destinácie dorazil s meškaním dlhším ako 3 hodiny po plánovanom čase príletu,“ informuje portál.
Cestujúci prejavili záujem o novú linku Pegasus Airlines, do Istanbulu sa bude z Bratislavy lietať častejšie
Právo na kompenzáciu podľa uvedeného zdroja vzniká aj v prípade, keď vinou leteckej spoločnosti cestujúci zmešká nadväzný let a tým aj prílet do cieľovej destinácie s omeškaním dlhším ako 3 hodiny.
Výška finančnej kompenzácie, pripomína portál meskanieletu.sk, sa odvíja od vzdialenosti medzi miestom odletu a príletu. Pri lete do 1 500 kilometrov je odškodné 250 eur, od 1 500 do 3 500 kilometrov je to 450 eur a pri lete nad 3 500 kilometrov ide o sumu 600 eur.