Národná diaľničná spoločnosť, a. s., (NDS) otvorila širokú diskusiu s odborníkmi i dopravcami o prevzatí európskej smernice Eurovignette, ktorá prinesie zmenu v spoplatnení diaľnic, rýchlostných ciest i niektorých ciest I. triedy.
Transponovanie smernice
Predstaviteľom miest, samospráv, krajov aj rôznych združení autodopravy alebo nákladnej dopravy vysvetlili nové, budúce pravidlá. Ako diaľničiari v piatok informovali, Eurovignette má byť transponovaná do slovenskej legislatívy v roku 2024.
„Zástupcov združení sme už takto s veľkým časovým predstihom informovali, aký vplyv bude mať transponovanie smernice. Jednou z dôležitých sprevádzajúcich zmien smernice je reportovanie na dvojročnej báze,“ uviedla hovorkyňa NDS Eva Žgravčáková.
Podľa nej o tom komunikujú, aby umožnili predvídať zmeny. Dopravcovia sa budú vedieť vopred pripraviť na budúce novinky v mýte na Slovensku, ako aj v okolitých krajinách Európskej únie.
Úrad pre verejné obstarávanie skúma nový tender NDS na mýtne služby za takmer 50 miliónov eur
„Zmeny pre nich budú predvídateľné a budú si vedieť prispôsobiť svoje biznis postupy, zapracovať zmenu do svojich verejných obstarávaní a zmlúv,“ priblížila.
Jednozložkové mýto
Dopravcov upozornili, že rok 2024 znamená „prevtelenie“ pravidiel do legislatívy, nie okamžitú účinnosť. Samotnú účinnosť zmien určí až legislatíva.
„Smernica prináša viacero zmien, najdôležitejšou je fakt, že aktuálne jednozložkové mýto sa zmení na trojzložkové. V sadzbe mýta by bol okrem aktuálneho poplatku za využívanie ciest zohľadnený aj poplatok za znečisťovanie prostredia,“ dodala Žgravčáková s tým, že smernica umožňuje aj zavedenie zložky sadzby emisie CO2.