Výstavbu diaľnic podľa analytikov brzdí slabé zameranie na priority, nie posudzovanie hodnoty za peniaze

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Diaľnica D1 a D4

Investičná filozofia „všetko je priorita“ doviedla Slovensko do situácie, že ani po takmer 30-ročnom úsilí nemá základné diaľničné spojenie na D1.

Verejné zdroje v doprave

Nedávno prijatá novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a ciest pre motorové vozidlá s cieľom akcelerovať a zefektívniť proces investičnej prípravy diaľnic môže paradoxne neuspokojivé tempo ich výstavby zafixovať.

Klub ekonomických analytikov (KEA) o tom v utorok informoval s tým, že oslabením konceptu hodnoty za peniaze sa zároveň môžu neefektívnejšie vynakladať verejné zdroje v doprave, čo znamená, že dôležité úseky budú dlhšie čakať, kým sa dostanú do výstavby.

Spoločenská objednávka po urýchlení výstavby diaľnic je podľa analytikov na mieste, no hlavné príčiny neplnenia termínov zo strany Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) zostávajú nezodpovedané.

„Napriek tomu, že Ministerstvo dopravy SR má od roku 2020 vládou schválený investičný plán v cestnej infraštruktúre na desať rokov dopredu, verejná kontrola nad činnosťou NDS je nedostatočná a chýbajú detailné informácie o tom, či a ako NDS pracuje na vysoko prioritných úsekoch, ktoré sú v nižšom stave prípravy,“ uvádza KEA v stanovisku, ktoré poskytla jeho predsedníčka Lucia Šrámková.

Proces prípravy projektu

Analytici tvrdia, že schválená novela zákona prinesie minimálnu časovú úsporu pri výstavbe diaľnic a predraží ich výstavbu, keďže posúva hodnotenie hodnoty za peniaze do neskoršej fázy procesu, kde je možnosť ovplyvniť efektívnosť riešenia diaľnice menšia, respektíve aj prípadné akceptovanie pripomienok môže priniesť väčšie zdržanie.

„Ekonomické hodnotenia majú najvyšší spoločenský prínos, ak sa vykonajú čo najskôr v procese prípravy projektu, inak znamenajú formalizmus. V skorom štádiu príprav je možné meniť trasovanie, počet pruhov, križovatkové prepojenia, mosty a všetku doplnkovú infraštruktúru projektu,“ upozornili.

Novela podľa KEA potláča dlho pripravované a v roku 2020 vládou schválené priority vo výstavbe cestnej infraštruktúry. Znamená návrat k minulej praxi, keď do mimoriadneho režimu bez včasného hodnotenia spoločenskej efektívnosti zaraďuje desať koridorov diaľnic v hodnote 10 miliárd eur, a to v rozpore s investičným plánom ministerstva dopravy a bez dostatočnej odbornej diskusie.

Úspory v stovkách miliónov

„Pôvodný legislatívny zámer sa týkal iba štyroch úsekov v hodnote 3 miliárd eur. Na väčšinu pridaných projektov budú pritom finančné zdroje až po roku 2030, nie je tam časová tieseň a preto nevyžadujú mimoriadny režim,“ podotkli analytici.

Ak by zákon platil doteraz, podľa nich by neumožnil Útvaru hodnoty za peniaze identifikovať úspory v stovkách miliónov eur.

Predĺženie lehôt platností územných rozhodnutí, ktoré novela zákona tiež prináša, považuje KEA naopak za odborne podložený krok. Toto opatrenie má potenciál priniesť časovú úsporu v projektovej príprave diaľnic.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Firmy a inštitúcie Klub ekonomických analytikovNDS Národná diaľničná spoločnosť