Kedy začne na Slovensku fungovať európske mýto? NDS tvrdí, že už onedlho a na štartovacej čiare sú štyria poskytovatelia

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Kým domáci vodiči osobných automobilov, motocyklov a autobusov platia mýto cez štátnu aplikáciu e-Toll, zahraniční si musia diaľničný lístok zakúpiť v predstihu cez systém Autopay. Elektronické mýto, mýtna brána, mýtny systém
Foto: ilustračné, www.gettyimages.com

Európska služba elektronického výberu mýta (EETS) ako doplnok k národnému mýtnemu systému na Slovensku by mohla začať technickú prevádzku tento rok predbežne v letných mesiacoch. Podpredseda predstavenstva Národnej diaľničnej spoločnosti, a.s., (NDS) a riaditeľ jej Mýtneho úradu Jaroslav Ivanco to očakáva s tým, že zatiaľ platí, čo sľúbili a v polovici tohto roka sa Slovensko stane krajinou s EETS.

„Pokiaľ sa nestane nič nepredvídateľné. Môže zlyhať testovanie, provideri môžu mať iné priority a nevieme, čo sa vyvinie v okolitých krajinách,“ zároveň uviedol v podcaste NDS.

Pripravujú sa na začiatok testovania

Štyria perspektívni medzinárodní poskytovatelia európskeho mýta na Slovensku, taliansky Telepass, nemecký Toll4Europe, českí Eurowag a ITIS, s ktorými zatiaľ diaľničiari podpísali zmluvu o budúcej zmluve, sa už pripravujú na začiatok testovania. Záujem poskytovať túto službu u nás prejavili aj nemecký TollTickets a francúzsky TotalEnergies.

„Veľmi jasne už vidíme termíny na apríl a máj, kde už budú informácie, ktorý z EETS poskytovateľov sa dostal do technického testovania,“ uviedol Ivanco. „Dnes sú na štartovacej čiare štyria a očakávame, že v lete alebo koncom leta sa môže začať technická prevádzka,“ podotkol.

NDS podľa neho bude informovať, kto a kedy začal testovať, či úspešne ukončil testy a už mu fungujú mýtne palubné jednotky na Slovensku. Počas testovania musia budúci poskytovatelia európskeho mýta najazdiť 6- až 10-tisíc kilometrov.

Prínos aj pre NDS

„Nákladovosť prevádzky systému pôjde radikálne dole,“ tvrdí Ivanco. Pri národnom mýtnom systéme náklady na prevádzku postupne klesli z pôvodných 50 % na súčasných zhruba 40 %.

„V prípade EETS sa chceme pohybovať okolo 10 % alebo pod 10 %. To nie sú sľuby, to sú výpočty, kde vidíme, že sa tam dá dostať. Aj pre samotnú NDS to bude prínosom,“ poznamenal zástupca diaľničnej spoločnosti.

Trh s mýtom v SR sa podľa neho bude liberalizovať a namiesto terajšieho jedného poskytovateľa budú viacerí. Prirovnal to z minulosti k otvoreniu trhu telekomunikačných služieb, ktoré začali postupne prevádzkovať noví operátori.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Jaroslav Ivančo
Firmy a inštitúcie EurowagITISNárodná diaľničná spoločnosť (NDS)TelepassToll4EuropeTollticketsTotalEnergies