Cestní dopravcovia by mali po novom platiť mýto aj na všetkých cestách I. a II. triedy. Zároveň by za využívanie diaľnic, rýchlostných ciest a ciest I. triedy uhrádzali poplatky aj na úsekoch v intravilánoch miest a obcí, ktoré sú od nich oslobodené.
Významný znečisťovateľ
S rozšírením spoplatnenia cestnej siete pre nákladné vozidlá nad 3,5 tony počíta úradnícka vláda v balíku možných opatrení na ozdravenie verejných financií.
„Nákladná doprava je významným znečisťovateľom životného prostredia. Jej dodatočné spoplatnenie môže viesť k poklesu odjazdených kilometrov a presunu časti tranzitu na ekologickejšie možnosti dopravy,“ zdôvodnilo návrh na rozšírenie úhrady mýta Ministerstvo financií SR.
Vyššie mýto pre nákladné autá by zvýšilo náklady na prepravu tovarov, ktoré by mohli následne zdražieť
Dodatočné zdroje zo spoplatnia všetkých ciest I. a II. triedy sadzbou pre nesúbežné úseky by v nasledujúcich troch rokoch mohli dosiahnuť 16 miliónov eur, 34 miliónov eur a 37 miliónov eur.
V prípade platenia mýta aj na úsekoch v intravilánoch by výnosy navyše v rokoch 2024 až 2026 mohli predstavovať 12 miliónov eur, 25 miliónov eur a 27 miliónov eur.
Nespoplatnené cesty
Základom týchto výpočtov je celkový výber mýta z roku 2022 (231,5 milióna eur), ten je zvýšený o možné výnosy z nespoplatnených ciest I. triedy o 6 % a II. triedy o 8 %, ako aj z nespoplatnených intravilánov o 10 %.
V súčasnosti je na Slovensku spoplatnených mýtom na diaľniciach, rýchlostných cestách a vybraných cestách I. triedy viac ako 3-tisíc kilometrov vymedzených úsekov.
Opatrenia na ozdravenie verejných financií zahŕňajú aj zrušenie bezplatnej železničnej dopravy pre študentov a dôchodcov
„Úplne bezplatné je používanie 1 100 kilometrov ciest I. triedy z 3 300 kilometrov celkovo a aj ďalších 3 600 kilometrov ciest II. triedy,“ uvádza v materiáli rezort financií.
Mýto za cesty II. triedy v objeme nad 18 miliónov eur by bolo príjmom samosprávnych krajov, ktoré tieto cesty vlastnia a spravujú.
Sadzba zodpovedajúca ceste
Dopravcovia platia mýto na približne troch štvrtinách z celkovej dĺžky spoplatnených úsekov a na ostatných je nulová sadzba, keďže sú napríklad v intravilánoch. Na týchto úsekoch by uhrádzali mýto sadzbou zodpovedajúcou ich nadväznej ceste v extraviláne.
Odhadované úspory by boli nižšie pre vyvolané náklady na vybudovanie mýtnych brán a na prevádzku mýtneho systému, ktoré boli v minulosti zhruba 50 % z výnosov.
ČESMAD Slovakia sa obáva opatrení Ódora a nazýva ich „atómovou bombou“ pre cestnú dopravu
Teraz sú približne na úrovni 38 % a do budúcna by sa mali znížiť na 15 %. Pre navrhované zmeny bude potrebné zmeniť zákon o výbere mýta za užívanie vymedzených úsekov pozemných komunikácií, ako aj nariadene vlády o spôsobe výpočtu mýta, výške sadzby mýta a systéme zliav zo sadzieb mýta za užívanie vymedzených úsekov.
Opatrenia s odhadovaným zavedením počas viac rokov pre výstavbu mýtnych brán by si vyžiadali úpravu nastavení prevádzky mýtneho systému aj pre Mýtnu políciu. Na niektorých úsekoch by bola potrebná výstavba mýtnych brán.