Na zmenu zdravotnej poisťovne k 1. januáru budúceho roka majú poistenci posledné dni. Prihlášku je možné podať do 30. septembra. Tohtoročná prepoisťovacia kampaň preto vrcholí. Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou (ÚDZS) apeluje na obozretnosť poistencov. Uviedla to hovorkyňa ÚDZS Monika Hudecová.
„Keďže sa v predchádzajúcich prepoisťovacích kampaniach vyskytli prípady, že poistenci zmenili zdravotnú poisťovňu bez ich vedomia a osoby, ktoré s nimi prihlášku spísali, poskytli zavádzajúce či nepravdivé informácie, odporúčame poistencom takéto prípady oznámiť úradu,“ uviedla predsedníčka úradu Renáta Bláhová.
Podpis bez domyslenia dôsledkov
Poistenci podľa nej často prihlášku podpisujú v rýchlosti, bez domyslenia dôsledkov, poskytujú svoje osobné údaje, avšak následne namietajú, že prihlášku nepodpísali, že podpis na prihláške bol sfalšovaný a podobne.
Zdravotné poistenie na Slovensku je podľa šéfky ÚDZS ako deravé potrubie, každoročne ním pretečú miliardy eur
„Ak sa poistenci domnievajú, že boli zneužité ich osobné údaje, odporúčame nahlásiť tieto skutočnosti na polícii,“ uviedla.
Podanú prihlášku je možné kedykoľvek až do 31. októbra kalendárneho roka vziať späť, a to aj bez udania dôvodu.
Individuálne pripoistenie
„Občanom a celému zdravotníctvu na Slovensku by však viac prospelo, keby zdravotné poisťovne ponúkali individuálne zdravotné pripoistenie napríklad na dentálne výkony a boli aktívne najmä v zabezpečovaní lepšej dostupnosti zdravotnej starostlivosti tam, kde občania pociťujú jej nedostatok,“ doplnil riaditeľ sekcie dohľadu nad zdravotným poistením Marián Béreš s odkazom na dlhé čakacie lehoty a nedostatok niektorých špecialistov v regiónoch.
Zdravotné pripoistenie je podľa Letanovskej vítané, ale jeho zavedenie náročné
Aj na vzťah poistencov a zdravotných poisťovní sa úrad zameral vo svojom reprezentatívnom aprílovom prieskume na vzorke 1 014 respondentov. Ten ukázal, že hoci ľudia na Slovensku intenzívne pociťujú problém zhoršenej dostupnosti lekárov, pri hľadaní včasnej a adekvátnej zdravotnej starostlivosti nevyužívajú pomoc zdravotných poisťovní. Až 93 percent poistencov v prieskume uviedlo, že nevyužíva poradenstvo zdravotných poisťovni pri zabezpečovaní vyšetrení u špecialistov.
Kontrola výkonov lekárov
Na slabé interakcie medzi poistencami a zdravotnými poisťovňami poukazujú aj odpovede na otázku, či ľudia kontrolujú, aké výkony si lekári účtujú za ich ošetrenia. Takmer tretina, 32 percent opýtaných, to nerobí vôbec, 49 percent občas a pravidelne len 19 percent poistencov.
Doprava do nemocníc nie je výsadou jednej poisťovne, reaguje VšZP na kampaň Dôvery
Najaktívnejší sú v tom poistenci poisťovne Dôvera. Najmenší záujem o kontrolu výkonov lekárov vykazujú poistenci štátnej Všeobecnej zdravotnej poisťovne. Úrad zisťoval aj to, v akej miere sa ľudia zaujímajú o poradovníky, ktoré vedú zdravotné poisťovne na plánované operácie. Prieskum ukázal, že dve tretiny tých, ktorí boli operovaní, sa o svoje miesto v poradovníku nezaujímali.