Združenie pre výrobu a využitie biopalív (ZVVB) vo štvrtok uistilo motoristov, že benzín 95 E10, ktorý sa bude od 1. januára 2020 tankovať na slovenských pumpách, neohrozuje autá. Zároveň prispieva k zlepšeniu životného prostredia. Konštatoval to expert na legislatívu v oblasti obnoviteľných zdrojov a konzultant ZVVB Radoslav Jonáš.
Podľa zákona, ktorý bol schválený v NR SR v októbri 2019, sa na Slovensku od 1. januára 2020 v najbežnejšom palive s oktánovým číslom 95 zvyšuje obsah biozložky z približne 6 až 7 % na 9 % a jeho označenie bude E10. Od súčasného benzínu 95 s označením E5 sa líši podľa ZVVB len vyšším obsahom biozložky (bioetanolu). Benzín s označením E10 spĺňa podľa ZVVB všetky kritériá, ktoré stanovuje štátna norma. Palivo E10 je v EÚ postupne zavádzané aj na základe Európskej smernice pre kvalitu palív a v celkovom kontexte riešenia environmentálnych záväzkov jednotlivých štátov únie.
Štandardný benzín
„Benzín 95 E10 je štandardný benzín. Nie je to žiadny experiment. Dnes sa masívne používa v niekoľkých krajinách EÚ a od 1. januára 2020 pribudnú aj Maďarsko, Litva a Slovensko. Už dlhé roky sa používa aj v iných krajinách sveta. Na toto palivo denne jazdia stámilióny áut na celom svete. A zjavne tam, kde majú oveľa starší vozový park, ako máme my na Slovensku,“ povedal Radoslav Jonáš.
Od nového roka natankujú motoristi nový benzín
Mediálne nepresnosti
Podľa stanoviska ZVVB prišlo v uplynulých dňoch k niekoľkým mediálnym nepresnostiam ohľadne E10, ktoré spôsobili nervozitu v motoristickej verejnosti na Slovensku. „Nie je možné tvrdiť, že benzín 95 E10 môže poškodiť motor alebo palivovú sústavu starších áut, pretože na to neexistuje relevantný podklad. Naopak, existujú obsiahle štúdie relevantných inštitúcií – napríklad Európskeho normalizačného ústavu, ktoré jednoznačne preukázali, že benzín E10 nemá negatívny vplyv na materiály, z ktorých sú vyrábané motory a palivové sústavy áut,“ dodal Jonáš.
Autá spaľujúce benzín E10 podľa ZVVB fungujú na celom svete bez poškodenia motorov a sú emisne šetrnejšie. „Nezaznamenávajú ani žiadny citeľný pokles výkonu, životnosti, alebo spotreby,“ dodal Jonáš.