Dopravný podnik Bratislava (DPB) chce obstarať 20 autobusov na vodíkový pohon. V tlačovej správe o tom informuje hovorca DPB Martin Chlebovec.
„Bratislavský dopravný podnik plánuje byť prvým dopravcom s flotilou vodíkových autobusov na Slovensku. V prvej fáze projektu chce obstarať 20 vodíkových autobusov s dĺžkou do 12 metrov,“ uviedol hovorca a dodal, že v premávke by sa mohli objaviť už na prelome rokov 2022 a 2023.
Vozový park sa ozelení
Rozbehnutie pilotného programu nasadenia vodíkových autobusov do mestskej hromadnej dopravy (MHD) v Bratislave môže podľa DPB inšpirovať aj ďalšie mestá a postupne znížiť cenu vodíka.
Slováci sa dočkajú prvých čerpacích staníc na vodík už v jeseni, financované budú z eurofondov
„Vozový park autobusov by už čoskoro mohli ozeleniť ďalšie bezemisné autobusy. V porovnaní s elektrobusmi je ich výhodou vyšší dojazd či rýchle tankovanie,“ vysvetlil hovorca s tým, že autobus na vodík by mohol na jedno tankovanie prejsť viac ako 350 kilometrov.
DPB by ho teda vedel využiť na väčšine liniek MHD obsluhovaných krátkymi autobusmi. „Súťaž bude vyhlásená po posúdení kritérií, pravdepodobne už v auguste 2021,“ doplnil.
Nákup aj prevádzka je drahšia
„DPB záleží na znižovaní emisií výfukových plynov a podpore ekológie. Nákup a prevádzka vodíkového autobusu je však trikrát drahšia ako pri dieselových variantoch. Vláda chce znižovať emisie a my chceme byť jej silným partnerom. Apelujeme preto na vytvorenie eurofondového programu, ktorý by podporil financovanie takýchto projektov,“ zdôraznil predseda predstavenstva DPB Martin Rybanský.
Spoločnosť Nafta sa plánuje zamerať na vodík, chce získať podporu aj z verejných zdrojov
Nová rozvíjajúca sa technológia so sebou prináša aj potrebu vybudovania infraštruktúry. „V tomto ohľade môže DPB využiť a rozšíriť svoju existujúcu plniacu stanicu na CNG v areáli vozovne Jurajov Dvor,“ dodal Chlebovec.
Znížia emisie linky
V prvej etape môže DPB tento typ autobusu nasadiť na vyťaženú linku 50. Pri rozhodovaní mestský dopravca zohľadnil nielen ich dojazd, ale aj fakt, že trasa pretína viacero mestských častí, centrum mesta a križuje všetky električkové radiály.
„Týmto spôsobom sa dopravnému podniku podarí znížiť emisie tejto linky o sto percent a odprezentovať výhody vodíkového pohonu širokej verejnosti,“ skonštatoval hovorca dopravného podniku s tým, že autobusy tvoria v súčasnosti 60 percent všetkých výkonov v bratislavskej MHD, pričom polovica vozidlového parku je nízkoemisná.
„DPB patrí na Slovensku a v Česku medzi lídrov z hľadiska počtu kilometrov pri využívaní elektrobusov,“ uzavrel.