ZSSK spúšťa verejné obstarávanie na prvé batériové vlaky, Slovensko sa tak pripojí k európskemu trendu

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
ZSSK: Spustenie ďalšej elektrickej jednotky REX 1739
Foto: ilustračné, SITA/Milan Illík.
Tento článok pre vás načítala AI.

Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) spúšťa verejné obstarávanie na prvé batériové elektrické jednotky (BEMU) v hodnote 136 miliónov eur, ktoré zásadne prispejú k modernizácii a ekologizácii železničnej dopravy.

ZSSK plánuje obstarať prvých 16 jednotiek, pričom súčasťou verejného obstarávania je aj možnosť rozšírenia projektu o ďalších 20 kusov. Tento projekt je ďalším krokom na ceste k efektívnejšej, čistejšej a spoľahlivejšej železnici, ktorá drží Slovensko v pohybe.

Postupne nahradia dieselové súpravy

Nové batériové vlaky umožnia prevádzku aj na tratiach bez trakčného vedenia bez emisií, čím postupne nahradia dieselové súpravy na určitých tratiach a znížia ekologickú stopu železničnej dopravy. Okrem toho, že zvýšia komfort cestovania, zlepšia aj pracovné podmienky zamestnancov.

Cieľom projektu, ktorý bude financovaný z európskych fondov, je podporiť kvalitu cestovania v regiónoch Slovenska a poskytnúť udržateľné riešenia pre budúce generácie. Verejné obstarávanie bude reflektovať odporúčania Útvaru hodnoty za peniaze Ministerstva financií SR, aby zabezpečilo najvýhodnejšie riešenie z hľadiska efektivity, prevádzkových nákladov a životnosti batérií.

ZSSK reflektuje odporúčania Útvaru hodnoty za peniaze (ÚHP), ktorý tento zámer pochválil. Dopravca dbá na hospodárnosť investície do batériových vlakov. Systematicky analyzuje ekonomickú efektívnosť nasadenia nových vozidiel a riadi sa investičným plánom, ktorý sa týka nielen modernizácie vozidlového parku, ale aj iných aktivít s výhľadom do roku 2027.

Kritériá verejného obstarávania ostávajú nezmenené

Kritériá verejného obstarávania ostávajú nezmenené, keďže väčšia kapacita vlakov podporuje rast počtu cestujúcich a náklady na údržbu sú primerané. Záruka na batérie je zmluvne stanovená na 8 rokov, pričom pred jej uplynutím prebehnú kontrolné jazdy, v rámci ktorých dôjde ku kontrole garantovaného dojazdu jednotiek.

Pred prípadným rozšírením flotily prebehne analýza ďalšieho využitia vozidiel a zároveň dôjde k aktualizácii štúdie uskutočniteľnosti, ktorá bude opätovne predložená na hodnotenie ÚHP.

Batériové vlaky sú technológiou budúcnosti, ktorá sa v dohľadnej budúcnosti stane realitou aj na Slovensku. Tento projekt znamená ekologickejší, tichší a modernejší spôsob cestovania, ktorý výrazne zlepší kvalitu železničnej dopravy v regiónoch. Zároveň zlepší podmienky pre našich zamestnancov, ktorí budú pracovať s novou, spoľahlivejšou a efektívnejšou technikou,“ uviedol Peter Helexa, generálny riaditeľ ZSSK.

Ekologická doprava aj na čiastočne elektrifikovaných tratiach

ZSSK sa dlhodobo usiluje o finančnú stabilitu a efektívne využívanie zdrojov. Elektrifikácia tratí, ktoré spravujú Železnice Slovenskej republiky (ŽSR), však nie je dostatočná – na Slovensku je 3 630 km železničných tratí, no len 1 585 km je elektrifikovaných.

Nasadenie batériových vlakov je efektívnym riešením súčasnosti, ktoré umožní modernú a ekologickú dopravu aj na čiastočne elektrifikovaných tratiach. Nové vlaky budú jazdiť na elektrifikovaných tratiach v bežnom režime a na neelektrifikovaných úsekoch využijú nabíjateľné trakčné batérie.

Investície do modernizácie verejnej dopravy sú jednou z našich priorít a eurofondy nám umožňujú realizovať projekty, ktoré by inak neboli finančne možné. Batériové elektrické jednotky sú príkladom efektívneho využitia európskych zdrojov na ekologickú a technologicky pokrokovú železničnú dopravu. Ich nasadenie prinesie vyšší komfort cestujúcim a prispeje k udržateľnej mobilite v regiónoch,“ uviedla štátna tajomníčka ministerstva dopravy Denisa Žiláková.

Slovensko sa pridáva k európskemu trendu

Ročne sa vďaka batériovým vlakom ušetrí 2,3 milióna kg znečisťujúcich látok a 130 miliónov kg CO₂. Batériové elektrické jednotky už jazdia v Nemecku a Rakúsku a nedávno prvý batériový vlak predstavili aj České dráhy.

Slovensko sa tak pridáva k tomuto európskemu trendu a stane sa ďalšou krajinou v strednej Európe, ktorá systematicky nasadí batériové jednotky do regionálnej prevádzky. Tento projekt je krokom k modernizácii železničnej dopravy na Slovensku a jej prechodu na ekologickejšie a efektívnejšie riešenia.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Denisa ŽilákováPeter Helexa
Firmy a inštitúcie České dráhyMF Ministerstvo financií SRÚHP Útvar hodnoty za peniazeŽeleznice Slovenskej republiky (ŽSR)ZSSK Železničná spoločnosť Slovensko