Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) pripravuje modernizáciu svojich spacích a ležadlových vozňov. Cieľom je zvýšiť komfort nočných spojov, rozšíriť ponuku služieb na dlhších trasách a zabezpečiť dlhodobú udržateľnosť nočnej železničnej dopravy. Súčasťou plánov je aj predĺženie linky Humenné – Bratislava až do Viedne.
Nočné spoje aktuálne jazdia na trasách Humenné – Bratislava a Humenné – Praha. Ako informoval hovorca ZSSK Ján Baček, dopravca v súčasnosti prevádzkuje 30 spacích vozňov, z ktorých približne dve tretiny pochádzajú z 80. rokov a nie sú klimatizované. Práve týchto 20 najstarších vozňov plánuje dopravca postupne vyradiť.
Dve verejné obstarávania
Modernizácia je rozdelená do dvoch verejných obstarávaní. Jedno sa týka ležadlových a druhé lôžkových vozňov. Súťaž na prestavbu starších denných vozňov na ležadlové už ZSSK ukončila, pričom víťazom sa stala spoločnosť ŽOS Trnava. Zmluva počíta s prestavbou 10 vozňov s opciou na ďalších 10.

Vlaky REX sa z Bratislavy do Viedne cez Marchegg dostanú rýchlejšie, budú premávať každú hodinu - VIDEO
V prípade obstarávania nových lôžkových vozňov rokuje ZSSK o cene so spoločnosťou ŽOS Vrútky. Po uzavretí rokovaní bude projekt predložený Útvaru hodnoty za peniaze na posúdenie. Aj tu ide o 10 vozňov s opciou na ďalších 14.
Zmluvy na obe zákazky nadobudnú účinnosť až po zabezpečení financovania. „Keďže ZSSK aktuálne nedisponuje vhodným mechanizmom financovania z eurofondov, investície plánuje pokryť z vlastných zdrojov, pravdepodobne formou investičného úveru,“ uviedol Baček.
Kapacita a cena modernizovaných vozňov
Rozsah obnovy bude podľa dopravcu závisieť od finančných možností a potrieb trhu, pričom minimálne počíta s 10 modernizovanými vozňami. Kapacita jedného lôžkového vozňa bude najmenej 30 miest. Ležadlový vozeň s kapacitou 40 miest má predpokladanú cenu približne 1,8 milióna eur, čo predstavuje priemernú investíciu okolo 45-tisíc eur na jedno ležadlo.
ZSSK plánuje aj úpravu príplatkov za nočné cestovanie. Súčasné sadzby vo výške od sedem eur za ležadlo a od 13 eur za lôžko, podľa železničnej spoločnosti nepokrývajú reálne náklady ani pri starších vozňoch. „Cieľom je nájsť rovnováhu medzi cenou a poskytovanou hodnotou pre cestujúceho,“ skonštatoval hovorca ZSSK.

ZSSK obnovuje pôvodné časy medzinárodných vlakov EuroCity, do Prahy sa tak dostanete rýchlejšie
Ležadlové vozne budú určené pre základné nočné cestovanie, zatiaľ čo lôžkové majú ponúknuť vyšší štandard, väčšie súkromie a možnosť 1. triedy. Lôžkové vozne majú byť dvojpodlažné, ležadlové jednopodlažné. Prvé nové vozne by sa mohli objaviť v prevádzke v roku 2026.
ZSSK zároveň pripravuje ďalšie kroky na zvýšenie efektivity nočnej dopravy, vrátane optimalizácie súprav a lepšieho využitia kapacít. Dopravca tvrdí, že ide o kľúčovú investíciu na zvýšenie kvality nočného cestovania po rokoch podfinancovania tohto segmentu.