Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) podpísali zmluvu na modernizáciu podtatranského úseku Poprad – Tatry – Vydrník so Združením pod Dubinou so spoločnosťami TSS Grade a Doprastav.
Kontrakt so zhotoviteľom
Akceptovaná zmluvná hodnota investície je takmer 369 miliónov eur bez dane z pridanej hodnoty (DPH), lehota výstavby je do 1 004 dní od odovzdania prvého staveniska, teda dva roky a deväť mesiacov. Železničiari o tom informovali v piatok bez uvedenia zdroja financovania.
Železnice pridajú počas sviatkov 25 rýchlikov, s nákupom lístka však nečakajte
Kontrakt so zhotoviteľom uzavreli v zmysle ukončeného verejného obstarávania aj na základe súhlasného stanoviska Ministerstva dopravy SR. Modernizácia úseku Poprad – Tatry – Vydrník má umožniť zvýšenie traťovej rýchlosti zo súčasných 80 až 110 kilometrov do 160 kilometrov za hodinu. Úsek pod Tatrami je súčasťou hlavne domácej železničnej trasy Bratislava – Žilina – Košice – Čierna nad Tisou – štátna hranica s Ukrajinou.
Pokračovanie modernizácie úseku
„Modernizácia úseku Poprad – Vydrník predstavuje ďalšiu etapu modernizácie tratí na sieti ŽSR a je pokračovaním modernizovaného úseku Lučivná – Poprad. Cieľom stavby je prestavba existujúcej železničnej dopravnej cesty za účelom zlepšenia jej technického vybavenia a použiteľnosti, a to zabudovaním moderných a progresívnych prvkov, a tým zlepšenia jej parametrov,“ uviedla hovorkyňa ŽSR Vladimíra Bahýlová.
IC vlaky medzi Bratislavou a Košicami zvládnu trasu skoro za päť hodín, ZSSK predĺži aj prestupné časy
ŽSR po opätovnom vyhodnotení ponúk v máji tohto roku vybrali spomedzi troch účastníkov tendra ako úspešného uchádzača Združenie pod Dubinou. To navrhlo modernizovať úsek Poprad – Tatry – Vydrník za uvedenú najnižšiu cenu.
Oproti pôvodným odhadovaným nákladom v objeme 238,5 milióna eur je vyššia o viac ako 130 miliónov eur, čiže zhruba o 55 %. Projekt mal byť pôvodne financovaný zo zdrojov Európskej únie v rámci Plánu obnovy a odolnosti.
Risk straty prostriedkov
Ministerstvo dopravy vyhodnocovalo, z akých zdrojov sa bude financovať, pričom bývalý rezortný štátny tajomník Jaroslav Kmeť informoval, že to bude zrejme z tradičných nových európskych prostriedkov v Programe Slovensko v programovom období 2021 až 2027. Práve preto, že vysúťažená cena na zhotoviteľa je o polovicu vyššia ako vyčlenená suma v Pláne obnovy a odolnosti.
Železničnú dopravu na Slovensku komplikujú mimoriadne udalosti, vlaky výrazne meškali (video)
Útvar hodnoty za peniaze (ÚHP) v aktualizovanom hodnotení tohto projektu navrhol neriskovať stratu prostriedkov z Plánu obnovy a odolnosti a presunúť ich na záložné potrebné projekty. Čerpanie z plánu obnovy podľa inštitúcie nestačí vzhľadom na výšku nákladov a je rizikové aj pre napätý harmonogram projektu. ÚHP odporúčal zabezpečiť financovanie na projekt z iných zdrojov a až následne pokračovať v jeho realizácii, pričom by malo ísť najmä o prostriedky EÚ.