Prípadné zrušenie terajšej parkovacej politiky v Trnave miestnym referendom by podľa primátora Petra Bročku malo pre mesto radikálne ekonomické dôsledky a bolo by devastačné. Vedenie mesta sa však na takýto scenár vôbec nepripravuje.
Ľuďom nevysvetlili všetky dôsledky
„To, na čo sa pripravujeme, je úplné spustenie systému rezidentského parkovania, to, na čo sa dlhodobo pripravujeme, je jeho zjednodušenie v prvej polovici budúceho roku a pripravujeme sa aj na intenzívnejšiu komunikáciu, aby nikto nemal pocit, že je z toho vynechaný,“ povedal Bročka na tlačovej konferencii.
Nariadenie o miestnom referende v Trnave čakajú zmeny, dotknú sa najmä doby hlasovania
Ľuďom, ktorí podpisovali petíciu za referendum o zrušení parkovacej politiky podľa Bročku nikto nevysvetlil všetky dôsledky, ktoré by naplnenie jednotlivých otázok malo. Zároveň odkázal na vyjadrenie vedúceho právneho odboru mestského úradu Igora Kršiaka, podľa ktorého ani prípadne úspešné referendum nemôže prinútiť poslancov hlasovať proti ich vôli.
Otázky referenda
Miestne referendum o parkovacej politike sa bude v Trnave na základe petície občanov konať 13. januára 2024. Hneď v prvej otázke z piatich sa budú Trnavčania vyjadrovať, či súhlasia so zrušením všeobecne záväzného nariadenia, ktoré rieši parkovaciu politiku v meste.
Sú známe mená poslancov, ktorí budú overovať petíciu za referendum o parkovaní v Trnave
Ďalšie otázky podmieňujú zavedenie novej parkovacej politiky vybudovaním bezplatných záchytných parkovísk s minimálnym počtom 1 380 parkovacích miest, zavedením pravidelnej kyvadlovej dopravy zo záchytných parkovísk do centra mesta či rovnakými podmienkami pre všetkých rezidentov vo všetkých rezidentských zónach.
Trnava začala ešte v roku 2021 zavádzať rezidentské parkovanie, ktoré postupne rozširuje na celé územie mesta vrátane okrajových častí. Systém zvýhodňuje obyvateľov s trvalým pobytom v Trnave, tí môžu vo svojich rezidentských zónach parkovať za jedno euro na rok. Podľa prednostky Mestského úradu v Trnave Kataríny Koncošovej sa o tento spôsob regulovania statickej dopravy zaujímajú aj predstavitelia iných krajských miest, pretože takáto úloha čaká každé väčšie mesto.