Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) vyhodnotili ponuky na komplexnú rekonštrukciu a elektrifikáciu traťového úseku medzi mestskou časťou Bratislava-Devínska Nová Ves a hranicou s Rakúskom na rieke Morava.
Najlacnejšiu z piatich ponúk vo verejnej súťaži predložili spoločnosti z rakúskej stavebnej skupiny Porr, 1,2-kilometrový jednokoľajný pohraničný železničný úsek navrhli obnoviť takmer za 11 miliónov eur bez dane z pridanej hodnoty (DPH). Železničiari vybrali ako úspešného uchádzača združenie slovenskej a českej dcéry Porru, navrhli najnižšiu cenu a splnili všetky podmienky verejného obstarávania.
Jediným kritériom bola cena
Odhadované stavebné náklady investície boli vyše 12,7 milióna eur bez dane. Devínska Nová Ves a rakúsky Marchegg sú na trase medzinárodných regionálnych vlakov spájajúcich Bratislavu a Viedeň.
Nemeckí rušňovodiči oznámili šesťdňový štrajk za lepšie mzdy a pracovné podmienky
Jediným kritériom na vyhodnotenie ponúk bola navrhovaná zmluvná cena bez DPH, ŽSR informovali o ich výsledku v dokumentoch zákazky vo Vestníku verejného obstarávania. Druhú najnižšiu ponuku za 11,9 milióna eura predložili domáce spoločnosti TSS Grade a Váhostav – SK, nasleduje združenie českých firiem OHLA ŽS a Subterra s cenou 12,5 milióna eur.
Spoločnosť Swietelsky-Slovakia, dcéra rakúskeho vlastníka Swietelsky, chcela získať zákazku za 12,7 milióna eur a ďalšia česká skupina v zložení GJW Praha a Eurovia CZ za 14 miliónov eur. Všetky zvyšné ponuky sú uvedené bez dane. Železničiari zároveň uviedli, že proti vyhodnoteniu ponúk možno podať námietky do desiatich dní od prevzatia oznámenia o výsledku vyhodnotenia.
Práce by mali trvať desať mesiacov
ŽSR v tendri zverejnenom vlani v septembri očakávali, že práce na úseku by mali trvať desať mesiacov, financovať ich chcú zo zdrojov Európskej únie cez program Nástroj na prepájanie Európy (CEF). Lehotu na ponuky zmenili z 11. na 18. októbra.
Súčasťou prác budú predelektrifikačné úpravy a rekonštrukcia mostov na rieke Morava. Rekonštrukcia slovenského úseku umožní dosahovať rýchlosť vlakov 120 kilometrov za hodinu.
Železnice SR potvrdili, že traťový úsek Poprad-Tatry - Vydrník zmodernizujú z nových eurofondov
„Cieľom je zlepšiť cezhraničnú osobnú a nákladnú dopravu medzi Slovenskou republikou a Rakúskou republikou, zvýšiť prevádzkovú rýchlosť trate, skrátiť cestovný čas, dosiahnuť lepšie parametre železničnej trate,“ informovali ŽSR.
Zámerom je tiež zvýšiť frekvenciu spojenia na základe zvýšenej kapacity trate, zrušiť obmedzenia pre dopravu na železničnom moste a znížiť tvorbu emisií oxidu uhličitého a hluku elektrifikáciou trate.
Ministerstvo dopravy SR vydalo stavebné povolenie pre elektrifikáciu úseku Devínska Nová Ves už v apríli 2014. Rakúske spolkové železnice ÖBB pokračovali v modernizácii približne 37-kilometrovej trate medzi Viedňou a Marcheggom počas prevádzky. Ich dcérska firma ÖBB-Infrastruktur začala s prácami v rokoch 2015 a 2016, v lete 2022 sa pustila aj do kompletnej výstavby a zelektrifikovania dvojkoľajovej trate k hraniciam so Slovenskom s tým, že ju úplne dokončí v roku 2025.
Rakúska trať má po obnove umožniť rýchlosť 200 kilometrov za hodinu, čas jazdy vlakov medzi Viedňou a Bratislavou by sa mal skrátiť zhruba na 40 minút. Podľa informácií ÖBB-Infrastruktur rozvoj železničnej trate zahŕňa prestavbu štyroch staníc a piatich zastávok na bezbariérové, pri nastupovaní do vlakov bez použitia schodov.