Asociácia železničných dopravcov (AROS) vyzýva Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) plniť si záväzky v súvislosti so stavom železničnej infraštruktúry. Tie sa vlani vo zverejnenom zozname zaviazali zrealizovať 127 činností na jej zlepšenie.
Asociácia v pondelok upozornila, že opravy mal štátny operátor železničnej infraštruktúry uskutočniť do konca minulého roka. Z uvedeného počtu opatrení úplne alebo čiastočne dokončil 109 a 18 neurobil. AROS tiež opakovane vyzýva ŽSR, aby zverejnili harmonogram opráv na rok 2024 aj na nasledujúce roky.
Tohtoročný plán opráv chýba
Podľa výkonného riaditeľa AROS Patrika Benku malo ísť o „drobné neinvestičné činnosti, ktoré mali viesť k zlepšeniu stavu koľají, výhybiek, iných častí železničného zvršku, opravy nástupíšť, zariadení elektrotechniky a energetiky”. Asociácia nemá informácie o tom, kedy budú dokončené práce za minulý rok, na portáli ŽSR tiež chýba zoznam opráv na tento rok.
Obmedzenie rýchlosti v obvode bratislavskej hlavnej stanici má zabrániť väčším škodám, tvrdí AROS
„O pláne činností na rok 2024 zatiaľ nemáme žiadne informácie,” vyjadril znepokojenie Benka. AROS preto vyzval ŽSR, aby si splnili záväzok po minuloročných rokovaniach o zlepšení fungovania spravovania železničnej infraštruktúry.
Najvyšší rozpočet v histórii
Zároveň pripomenul, že železnice majú najvyšší rozpočet v histórii, ktorý je o 50 % vyšší ako v roku 2022. „Tieto okrúhle stoly boli zvolané samotnými prevádzkovými zamestnancami ŽSR a ich odborovými zástupcami a našou asociáciou,” uviedol prezident AROS Ján Biznár.
Problém s nedostatkom pracovníkov na železniciach prehĺbili odchody aj do predčasného starobného dôchodku
Podľa neho tomu predchádzal list Českých dráh o zlom stave železničnej infraštruktúry na Slovensku, a to v súvislosti s vykoľajením vlaku Pendolino začiatkom marca 2023 v Žiline.