Obmedzenie rýchlosti v obvode bratislavskej hlavnej stanici má zabrániť väčším škodám, tvrdí AROS

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Hlavna stanica.jpg
Hlavná stanica v Bratislave. Foto: www.facebook.com
Tento článok pre vás načítala AI.

Dôvodom prechodného obmedzenia traťovej rýchlosti v celom obvode bratislavskej hlavnej stanice na 10 kilometrov za hodinu pre všetky vlaky je 56 defektoskopických chýb.

Chýbajúci kúsok koľaje

Podľa Asociácie železničných dopravcov Slovenska (AROS) konkrétne ide o chýbajúci kúsok koľaje, poškodenia častí výhybiek, zlý stav štrkového lôžka pod koľajnicami a ďalšie na výhybkách v takom rozsahu, že je ohrozená bezpečnosť vlakovej dopravy.

Asociácia o tom informovala v pondelok s tým, že zníženie na minimálnu možnú rýchlosť má zabrániť väčším škodám a možným zraneniam cestujúcich pri vykoľajení. Osobné koľajisko na Hlavnej stanici v Bratislave je dlhé zhruba dva kilometre.

Obmedzenie traťovej rýchlosti

Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) ako štátny manažér infraštruktúry obmedzili traťovú rýchlosť ešte vo štvrtok 9. novembra od 12:00, odvtedy sa k dôvodom a trvaniu opráv koľajníc nevyjadrili.

Cestujúci podľa asociácie môžu očakávať meškanie všetkých osobných vlakov v rozsahu 5 až 10 minút a následne aj v prípojových staniciach či pri obratoch súprav. Pri nákladných vlakoch zas takéto obmedzenia spôsobia veľmi zlú prechodnosť.

„Niekedy môže ísť až o nemožnú priechodnosť kvôli hmotnosti vlaku, stúpaniu trate a elektrickým obmedzeniam, čo následne spôsobí čakanie a meškanie nákladných vlakov v iných staniciach pri väčšom zhluku prichádzajúcich a odchádzajúcich vlakov do a z bratislavskej hlavnej stanice,” uviedol výkonný riaditeľ AROS Patrik Benka.

Celospoločenská strata

Asociácia poukázala na to, že pri dennom odhadovanom množstve cestujúcich na bratislavskej stanici 70 až 80-tisíc a pri uvažovanom priemernom zmeškaní vlaku len 5 minút tam všetci cestujúci za jeden deň spolu podľa Útvaru hodnoty za peniaze (ÚHP) zmeškajú dvesto dní, čo spôsobí celospoločenskú stratu zhruba 50-tisíc eur denne.

„V podobnom stave je veľmi veľa staníc a ak sa merania výhybiek budú diať vo väčšom rozsahu, čo sa zatiaľ nedeje kvôli personálnemu a materiálnemu poddimenzovaniu pri zabezpečovaní údržby, očakávame rovnaké obmedzenia aj tam,” upozornil Benka.

Smerovanie ku kolapsu

Situácia z pohľadu údržby železničnej infraštruktúry podľa železničných dopravcov smeruje pomaly, ale isto ku kolapsu. „Preto očakávame zaujatie postoju a hlavne riešenie zo strany ŽSR a Ministerstva dopravy SR,” dodal zástupca AROS.

Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) v piatok 10. novembra informovala, že obmedzenie rýchlosti na hlavnej stanici potrvá do odvolania, kým ŽSR koľaje neopravia.

„Manažér železničnej infraštruktúry pracuje na čo najskoršom odstránení nevyhovujúceho stavu infraštruktúry, ktorý bol zistený po prejazde meracieho vlaku ŽSR. Po oprave železničného zvršku v bratislavskej hlavnej stanici budú vlaky jazdiť opäť bez obmedzení a meškaní,“ uviedol Dominik Drevický z odboru komunikácie ZSSK.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Dominik DrevickýPatrik Benka
Firmy a inštitúcie Asociácia železničných dopravcov Slovenska (AROS)Ministerstvo dopravy SRÚHP Útvar hodnoty za peniazeŽSR Železnice Slovenskej republikyZSSK Železničná spoločnosť Slovensko