Jednotlivé úseky diaľnice D4 na juhovýchodnom obchvate Bratislavy a rýchlostnej cesty R7 z hlavného mesta po Holice pri Dunajskej Strede sú v prevádzke viac ako dva až tri a pol roka. Motoristi ich začali využívať postupne, ako ich odovzdávali do prevádzky v celkovej dĺžke takmer 60 kilometrov v rámci PPP projektu, od júla 2020 do novembra 2021.
Platba za dostupnosť nie je fixná čiastka
Ministerstvo dopravy SR pre agentúru SITA potvrdilo, že koncesionárovi D4 a R7, spoločnosti ZeroBypass zaplatilo za dostupnosť úsekov do konca minulého roka približne 138 miliónov eur.
Asociácia leteckého priemyslu oceňuje finančnú podporu civilného letectva, ale vnímajú to ako parciálny krok
„Platba za dostupnosť nie je fixná čiastka, jej výška sa odvíja od aktuálnych ekonomických štatistických ukazovateľov a od kvality plnenia povinností koncesionára vyplývajúcich mu z koncesnej zmluvy PPP projektu D4/R7,“ uviedla hovorkyňa ministerstva dopravy Petra Poláčiková. Koncesionárovi podľa nej uhrádzajú plnú platbu za dostupnosť iba za skolaudované úseky R7 a D4.
„V čase, kedy tieto úseky boli iba v predčasnom užívaní, ministerstvo krátilo platbu za dostupnosť v súlade s výpočtom podľa koncesnej zmluvy PPP projektu,“ vysvetlila.
Premávka výraznejšie porastie po prepojení diaľnic
Ministerstvo dopravy tiež informovalo, že intenzity dopravy na D4 a R7 majú stúpajúcu tendenciu a predpokladá, že premávka ešte výraznejšie vzrastie po dokončení prepojenia diaľnic D1 a D4. Tieto práce mimo PPP projektu sú financované zo štátneho rozpočtu v rámci rozšírenia úseku D1 Bratislava – Triblavina s plánovaným dokončením do konca roka 2025.
Časť R7 nie je stále dokončená a motoristi ju už niekoľko rokov využívajú, tvrdí Lackovič
Hlavná trasa R7 a D4 je skolaudovaná od roku 2022. Ministerstvo dopravy ako špeciálny stavebný úrad pre diaľnice predĺžilo do konca roka 2024 časovo obmedzené predčasné užívanie pre niektoré stavebné objekty vyvolaných investícii, mimo hlavnej trasy R7 a D4.
Rýchlostná cesta R7 rovnako aj D4 sú absolútne bezpečné pre motoristov, reaguje ministerstvo na slová Lackoviča
„Rýchlostná cesta R7 rovnako ako diaľnica D4 sú absolútne bezpečné pre motoristov, čo bolo preukázané v kolaudačných konaniach k jednotlivým stavebným objektom hlavnej trasy R7 a D4 vrátane k nim prislúchajúcich stavebných objektov,” ubezpečila Poláčiková.
Odovzdané úseky
Úseky na trase R7 Bratislava, Nivy – Bratislava, Juh – Šamorín, západ – Holice v dĺžke 32 kilometrov odovzdali do užívania v rámci PPP projektu postupne v rokoch 2020 a 2021. A to spolu s úsekmi D4 Bratislava, Jarovce – Petržalka – Bratislava, Juh – Podunajské Biskupice – Vrakuňa – Vajnory – Rača v dĺžke 27 kilometrov.
Časť Jasovskej ulice v Petržalke je uzatvorená, dôvodom sú práce na výstavbe električkovej trate (foto)
Hlavným zhotoviteľom stavebných prác bola spoločnosť D4R7 Construction, tvorili ju španielska spoločnosť Ferrovial Agroman a rakúsky Porr. Koncesionárom D4 a R7 je na tridsať rokov ZeroBypass na čele so španielskou spoločnosťou Cintra.