- aktualizované 25. januára, 16:21
Domáci cestní dopravcovia môžu závidieť kolegom z niektorých krajín Európskej únie. Kým na Slovensku sa podľa nich o ekologizácii v cestnej nákladnej doprave len teoreticky hovorí, iné krajiny EÚ aj prakticky konajú.
Združenie cestných dopravcov SR ČESMAD Slovakia vo štvrtok informovalo, že pokiaľ Slovensko nechcelo zahrnúť podporu čistejších nákladných áut ani do Plánu obnovy a odolnosti, Taliansko a Španielsko už čoskoro začnú dávať príspevky svojim cestným dopravným firmám.
O podobnej podpore môžeme snívať
„Na Slovensku môžeme o podobnej podpore iba snívať a nie je sa prečo diviť, že v počte vozidiel na alternatívne ekologické pohony sme na chvoste krajín Európskej únie. Opakovane sme podobné návrhy predkladali aj my,“ upozornil prezident ČESMAD Slovakia Pavol Piešťanský. Ako poznamenal, iné vlády ukazujú, že keď sa chce, tak sa dá.
Slovensko je bližšie k výstavbe druhej etapy severného obchvatu Prešova, z EÚ dostane milióny eur (video)
Taliansko vyčleňuje 25 miliónov eur pre cestných nákladných dopravcov pri obnove vozových parkov. Z toho 2,5 milióna eur pre nákup vozidiel od 3,5 tony na alternatívne pohony so stlačeným zemným plynom (CNG), skvapalneným zemným plynom (LNG), hybridným dieselovo-elektrickým a čisto elektrickým pohonom.
Taliansky dopravca dostáva štátnu podporu
Podľa združenia ČESMAD Slovakia 15 miliónov eur tam pôjde na „šrotovné“, ak dopravcovia pri nákupe nových nákladných vozidiel s dieselovými motormi normy Euro VI/EA tie staré nad 3,5 tony zlikvidujú. Na prívesy a návesy pre kombinovanú dopravu alebo prípojné vozidlá nad 7 ton na prepravu rýchloskaziteľných potravín má ísť ďalších 7,5 milióna eur.
Česi začnú vyberať mýto aj podľa emisií oxidu uhličitého, nevyhnú sa tomu ani slovenskí dopravcovia
„Taliansky dopravca reálne dostane napríklad na nové nákladné vozidlo v kategórii od 3,5 tony do 7 ton na CNG alebo hybridný pohon štátnu podporu 4-tisíc eur a na elektrický pohon 14-tisíc eur,“ priblížil hovorca ČESMAD Slovakia Roman Kment.
„V kategórii ťažších vozidiel nad 7 ton môže dopravca dostať príspevok 9-tisíc eur za každé vozidlo na CNG alebo diesel-elektrický pohon a 24-tisíc eur za LNG vozidlo alebo čisto elektrické vozidlo,“ podotkol.
Je to v gescii ministerstva hospodárstva
Ministerstvo dopravy SR pre agentúru SITA potvrdilo, že nemôže použiť peniaze zo štátneho rozpočtu na dotácie na nákup vozidiel pre súkromné spoločnosti pôsobiace na voľnom trhu.
„V minulosti dotácie na nákup elektromobilov poskytoval rezort hospodárstva, takže otázka dotácií na nákup ekologickejších vozidiel patrí do jeho gescie,“ poznamenala hovorkyňa ministerstva dopravy Petra Poláčiková.
„Pripomíname, že ekologickejšie vozidlá platia nižšie sadzby mýta a majú tiež nižšiu daň z motorových vozidiel,“ dodala.
Španielska schéma
Príkladom podpory inovácií v cestnej nákladnej doprave z európskych peňazí je španielska schéma, tá vyčleňuje financie pre dopravcov, ktorí musia prejsť na nové inteligentné digitálne tachografy. Španielsky dopravca s jedným až tromi nákladnými vozidlami dostane príspevok 3-tisíc eur, so štyrmi až desiatimi vozidlami 7-tisíc eur a ak má nad 10 vozidiel, tak 12-tisíc eur.
Intenzita dopravy na D4 a R7 má stúpajúcu tendenciu a štát už zaplatil koncesionárovi takmer 140 miliónov eur
„Na Slovensku si naopak musí poradiť s povinným prechodom, žiaľ, samotný sektor cestnej dopravy, ktorého možnosti sú limitované,“ uviedol Piešťanský. Na základe projektu slovenského združenia a jedného súkromného subjektu môže dopravca zo združenia ušetriť pri výmene inteligentného tachografu približne 100 eur na vozidlo.
„Podobná spoločná súkromná iniciatíva, ktorá má momentálne benefit pre dopravcov vyše 130-tisíc eur, sa však stále nedá porovnať s tou štátnou španielskou. Aj o tom je nerovnosť v konkurencieschopnosti medzi dopravcami,“ dodal prezident ČESMAD Slovakia.