Česi začnú vyberať mýto aj podľa emisií oxidu uhličitého, nevyhnú sa tomu ani slovenskí dopravcovia

Kamión, diaľnica
Foto: ilustračné, SITA/Tomáš Benedikovič
Tento článok pre vás načítala AI.

Systém elektronického mýta v Českej republike bude mať od 1. marca 2024 novú zložku mýtnych poplatkov, zohľadní produkciu emisií oxidu uhličitého (CO₂) u vozidiel podliehajúcich spoplatneniu.

Prevádzkovateľ českého mýta CzechToll o tom v pondelok informoval s tým, že zmena súvisí s prevzatím smernice Európskeho parlamentu a Rady EÚ z roku 2022, jej cieľom je podporiť ďalšie znižovanie emisií CO₂.

Zmena platí pre všetky kategórie

Týka sa to aj zahraničných cestných dopravcov, vrátane slovenských, pričom zmeny v sadzbách sa nedotknú systému množstvových zliav.

Zmena mýtnych sadzieb sa dotkne všetkých kategórií vozidiel. Okrem doterajších troch zložiek mýta – poplatkov za použitie pozemnej komunikácie, za hluk z prevádzky a za znečistenie ovzdušia podľa normy EURO bude novo zavedená štvrtá zložka, poplatok za emisie CO₂.

V súlade s európskou legislatívou bude zavedených päť emisných tried CO₂, pričom v triede CO₂ 1 sú poplatky najvyššie, naopak trieda CO₂ 5 je určená pre vozidlá s bezemisnou prevádzkou.

„Dopravcom, ktorí prevádzkujú vozidlá s dátumom prvej registrácie po 1. júli 2019, odporúčame skontrolovať dokumentáciu vozidla od výrobcu a následne overiť s pomocou vyhľadávača na stránke www.mytocz.eu/co₂, či nemajú nárok na preregistráciu do vyššej emisnej triedy CO₂ s nižšou mýtnou sadzbou,“ upozornil generálny riaditeľ spoločnosti CzechToll Petr Chvátal.

Rozhodujúci je dátum 1. júl 2019

Vozidlá s dátumom prvej registrácie pred 1. júlom 2019 a všetky vozidlá kategórie M2 a M3 (autobusy) budú podľa prevádzkovateľa mýta zaradené do emisnej triedy CO₂ 1 a nemajú nárok na zaradenie do vyššej emisnej triedy CO₂ (2 až 5, s nižšími poplatkami).

Ich prevádzkovatelia nemusia urobiť žiadne kroky, zaradenie bude automatické.

„Kontrola CO₂ u vozidiel registrovaných po 1. júli 2019 nie je pre prevádzkovateľov vozidla povinnosťou. Prevádzkovateľom nehrozia žiadne sankcie, pokiaľ budú prevádzkovať vozidlo s nárokom na vyššiu emisnú triedu CO₂, ale ponechajú vozidlo zaradené v emisnej triede 1,“ priblížil hovorca CzechToll Miroslav Beneš.

Kontrolu a žiadosť o zaradenie do vyššej emisnej triedy CO₂ môžu dopravcovia vykonať kedykoľvek v budúcnosti, pre podanie elektronickej žiadosti nie je žiadna lehota.

Spustia vyhľadávač emisnej triedy

Požiadavky pre zaradenie do vyššej emisnej triedy CO₂ (2 až 5) nespĺňajú ani všetky vozidlá s prvou registráciou po dátume 1. júla 2019.

Rozhodujúce je splnenie parametrov smernice, ktoré pomôže overiť vyhľadávač emisnej triedy CO₂, a predloženie všetkých potrebných dokumentov. Vyhľadávač emisnej triedy CO₂ CzechToll spustí 20. januára na portáli www.mytocz.eu/co2.

Ministerstvo dopravy SR už pripravilo návrh novely zákona o diaľničnej známke, vrátane úprav v zákone o výbere mýta, má čiastočne prevziať spomínanú európsku smernicu, na čo je lehota do navrhovanej účinnosti novely 25. marca 2024.

Zdieľať Zdieľať na Facebooku Odoslať na WhatsApp Odoslať článok emailom
Viac k osobe Miroslav BenešPetr Chvátal
Firmy a inštitúcie CzechToll