- aktualizované 8. februára, 19:09
Kritická situácia slovenských železníc sa netýka už len katastrofálneho stavu koľají. Pre nedostatok zamestnancov hrozí, že železničná doprava na západnom Slovensku bude v najbližších dňoch výrazne meškať.
Nedostatok zamestnancov
Ako vo štvrtok upozornila Odborová asociácia výpravcov a dispečerov (OAVD), dôvodom je výrazný nedostatok zamestnancov. Zároveň žiada Ministerstvo dopravy SR a Železnice Slovenskej republiky (ŽSR), aby zverejnili návrh, ako chcú zabezpečiť bezpečnosť a plynulosť dopravy od polovice roka 2024.
Niektoré vlaky môžu meškať desiatky minút, dôvodom je jazda odklonom cez Nové Zámky
Zároveň je OAVD pripravená vedeniu ŽSR ponúknuť aktívnu spoluprácu pri hľadaní finančných prostriedkov na zvyšovanie miezd kľúčových zamestnancov a vytvorení funkčnej personálnej politiky.
Na trati Kúty – Skalice už vlaky nejazdia
Matej Ferencei z uvedenej odborovej asociácie tvrdí, že v západoslovenskom regióne aktuálne chýba takmer 500 zamestnancov podieľajúcich sa na riadení a zabezpečení železničnej prevádzky.
Železnica je ako živý organizmus. Ako je to naozaj s meškaním vlakov národného dopravcu a čo môže byť príčinou?
„Situácia je skutočne kritická. Prvý nedostatok zamestnancov sa už prejavil tento týždeň, kedy bol obmedzený počet zamestnacov v nočnej zmene na Hlavnej stanici v Bratislave,” uviedol Ferencei. Na trati z Kútov cez Gbely a Holíč nad Moravou do Skalice na Slovensku je podľa asociácie situácia ešte horšia, nakoľko tam už vlaky nejazdia a sú nahradené autobusmi.
Železničná doprava sa stala príťažou
To v praxi znamená, že železničná doprava na západnom Slovensku sa stáva skôr príťažou, ako službou verejnosti. Poznamenala, že takáto situácia vážne komplikuje dopravu pre tisícky cestujúcich, ktorí železničnú dopravu dennodenne využívajú na presun. Ministerstvo dopravy si uvedomuje, že na západnom Slovensku je vo všeobecnosti problém s nedostatkom pracovnej sily, nielen v železničnom sektore, ale aj v iných oblastiach.
ZSSK zmodernizovala vozový park za stovky miliónov eur, využila na to prostriedky z Európskej únie
„Týmto problémom sa intenzívne zaoberáme a naposledy v pondelok o riešeniach diskutoval minister s vedením ŽSR,” zareagovala pre agentúru SITA hovorkyňa ministerstva dopravy Petra Poláčiková.
Zlé pracovné podmienky a nízke mzdy
„Ubezpečujeme verejnosť, že urobíme všetko pre to, aby sa katastrofické scenáre, ktoré veštia odborári, nenaplnili,” dodala. Dôvodom nedostatku zamestnancov na železniciach sú podľa OAVD nevyhovujúce pracovné podmienky a nízke mzdy.
Hrozia Slovensku protesty dopravcov? Situácia stále nie je dobrá, priznáva ČESMAD
„Dnes reálne hrozí, že od polovice roka bude na západnom Slovensku železničná doprava výrazne obmedzená alebo zastavená. Najohrozenejšia je Bratislava, Trnava a Záhorie,” upozornil Ferencei. So zamestnancami na údržbu tratí a zabezpečovacích zariadení je to podľa asociácie ešte horšie, nakoľko tu sa nedostatok zamestnancov prejavuje na celom Slovensku. V prípade, ak kompetentní situáciu budú naďalej ignorovať, takéto obmedzenia podľa Ferenceia čakajú aj ďalšie oblasti Slovenska.