Zriadenie národného lodného dopravcu, ktorý by premával na Dunaji medzi Šamorínom a Bratislavou, bude podľa liberálov, obdobne ako pri národnom leteckom dopravcovi, čistá strata.
Strana Sloboda a Solidarita (SaS) vyzýva vládu, aby sa venovala skutočným problémom lodnej dopravy. Ako v utorok upozornila, obdobne ako pri národnom leteckom dopravcovi, aj zriadenie národného lodného dopravcu, ktorý by premával na Dunaji medzi Šamorínom a Bratislavou, bude čistá strata.
Poslanec Národnej rady SR a tímlíder SaS pre dopravu Miroslav Ivan povedal, že za normálnych okolností by každá rozumná vláda od takýchto projektov odstúpila. „To však neplatí o vláde Petra Pellegriniho, ktorú z úzadia riadi Andrej Danko, z ktorého sa postupne stáva nový tieňový a národný minister dopravy vo vlastnej vláde. Príznačné je, že projekt národného lodného dopravcu neposúdil Útvar hodnoty za peniaze na ministerstve financií,“ uviedol Ivan.
Dôvod na zvýšenie dotácie
Z celkového procesu bola podľa poslanca vylúčená aj bratislavská župa, pritom sa jej téma mimoriadne týka. Ak by totiž časť pasažierov prevážali lode, o to menej ich prevezú autobusy. Nastal by tak podľa liberálov dôvod na zvýšenie dotácie za výkony vo verejnom záujme pre prímestskú autobusovú dopravu, ktorú majú na starosti kraje.
„Založením národného lodného dopravcu by popri autobusoch a vlakoch vznikol tretí dopravný subjekt, ktorý je závislý na dotáciách, lenže, ako vidno na národnom leteckom dopravcovi, zjavná ekonomická nevýhodnosť nie je pre vládu Smeru-SD, SNS a Mosta-Híd prekážkou,“poznamenal Ivan.
„Jediné, čo im stojí v ceste pri presadzovaní zlých ekonomických nápadov, je čas. Založenie a vybudovanie podniku je našťastie oveľa náročnejšie ako prijatie zlého zákona v parlamente,“dodal Ivan.
Nedostatočné využitie eurofondov
Paradoxom na celej veci je podľa SaS absolútne nedostatočné využittie eurofondov v tejto oblasti. Ako strana pripomenula, vláda si vymohla od Bruselu v súčasnom programovom období 112 miliónov eur na rozvoj vodnej dopravy, ale do konca minulého roka minula len 25 tisíc eur, čo je zhruba 0,02 percenta.
Namiesto toho, aby sa podľa liberálov vláda venovala ekonomickej konsolidácii štátnej spoločnosti Verejné prístavy a jej majetkovým vzťahom so spoločnosťou Slovenská plavba a prístavy, „míňa energiu na zjavne neperspektívne projekty“.
Preprava na Dunaji by bola stratová
Vláda vzala 23. januára na vedomie informáciu Ministerstva dopravy a výstavby SR o príprave podmienok pre zriadenie národného dopravcu vo vnútrozemskej vodnej doprave v podmienkach SR.
Rezort dopravy by mal na základe štúdie začať prípravu legislatívneho návrhu na zavedenie služby vo verejnom záujme pre osobnú lodnú vodnú dopravu. Jej prevádzkou na Dunaji by mala byť poverená spoločnosť primárne na trase Šamorín – Bratislava.
Odporúča sa realizovať variant počítajúci s poverením existujúceho podniku zabezpečením tejto funkcie s nákupom výkonov vo verejnom záujme, aj keď je spojený so záporným hospodárskym výsledkom a odkázaný na verejné dotácie.
Odhad nákladov je zhruba 4,8 mil. eur ročne pri pohone plavidiel na motorovú naftu, v prípade dieselelektrického pohonu 3,6 mil. eur. Predpokladaná strata by bola 4 mil. eur ročne pri vyššej hladine nákladov, resp. 2,9 mil. eur pri nižších nákladoch. Ďalšími variantmi sú nezriaďovanie národného dopravcu žiadnou formou a zriadenie národného dopravcu založením nového podniku.