Iniciatíva My sme les zistila, že pri odstrele najmenej troch vlkov bol porušený zákon o poľovníctve. V rozpore so zákonom zrejme strieľal aj vysoký funkcionár Slovenskej poľovníckej komory. Ochranári preto podávajú podnet a poukazujú na ďalšie vážne zlyhania a porušovanie zákonov.
Odstrel v rozpore so zákonom
Ministerstvo pôdohospodárstva SR umožnilo v tejto poľovníckej sezóne odstrel až 74 vlkov, avšak podľa zákona o poľovníctve je lov vlka možný iba cez deň a za jasných mesačných nocí – v deň splnu mesiaca a tri noci pred ním a tri noci po ňom. Inak je lov v noci povolený len dve hodiny po západe slnka a dve hodiny pred jeho východom.
„Analýzou odstrelov vlka sme zistili, že najmenej tri jedince boli pravdepodobne zastrelené v rozpore so zákonom o poľovníctve. Na vlka v noci strieľal aj vysoký funkcionár Slovenskej poľovníckej komory. Zastrelil ho v čase, kedy to zákon zakazuje,“ uviedol Marián Hletko z iniciatívy My sme les.
Z oficiálnych záznamov vyplýva, že funkcionár zastrelil vlka 28. septembra o 21:01 pri obci Prakovce vo Volovských vrchoch v poľovnom revíri štátneho podniku Lesy SR. Tento lov sa podľa ochranárov uskutočnil viac ako dve hodiny po západe slnka a 21 dní po predchádzajúcom splne mesiaca, čo je v rozpore so zákonom.
Hrozí disciplinárne konanie
„Za použitie zakázaných spôsobov lovu hrozí poľovníkom disciplinárne konanie zo strany Slovenskej poľovníckej komory. Tá však nemusí vôbec disciplinárne zakročiť. Stačí, ak si vinník chybu prizná, konanie oľutuje a uhradí spôsobenú škodu. Otázne je, ako bude Slovenská poľovnícka komora postupovať, ak sa dokáže, že v prípade vlka zastreleného pri Prakovciach porušil zákon dokonca jej funkcionár,“ upozornil Rastislav Mičaník z organizácie Aevis.

Kvóta lovu vlka je stanovená. Ministerstvo povolilo odstrel 74 kusov, najviac ich pripadá na sever Slovenska
Verejnú kontrolu nad odstrelom vlkov komplikuje aj odmietanie Štátnej ochrany prírody SR a Správy Národného parku Nízke Tatry sprístupniť lokality odstrelu. „Obe organizácie odmietajú sprístupniť GPS súradnice lokalít, v ktorých k odstrelu vlkov došlo. To nám bráni skontrolovať a otvára to otázku, či k odstrelu vlkov nedochádza aj v územiach, ktoré boli vyhlásené za účelom ich ochrany, alebo v zónach, kde je lov vlka zakázaný,“ uviedla Katarína Butkovská z WWF Slovensko.
Ochranárske organizácie kritizujú neadresný lov vlka na základe poľovníckych kvót ako nevedecky podložený, neefektívny a ohrozujúci populáciu vlka na Slovensku i v susedných krajinách. Z tohto dôvodu podávajú podnety na príslušné orgány s cieľom preskúmať a zastaviť porušovanie zákona o poľovníctve.
Stanovisko poľovníckej komory
Slovenská poľovnícka komora (SPK) dôrazne odmieta tvrdenia o údajnom nezákonnom love vlka dravého, ktorého sa mal dopustiť jej funkcionár. Na základe preverenia dostupných podkladov SPK konštatuje, že lov prebehol v súlade so zákonom o poľovníctve, s Disciplinárnym poriadkom SPK, a tiež s kvótou lovu vlka dravého vydanou Ministerstvom pôdohospodárstva a rozvoja vidieka SR.
Ako priblížil viceprezident a hovorca SPK Alojz Kaššák, poľovník a zároveň funkcionár SPK vykonával lov na pozvanie v poľovnom revíri Lesov SR, š. p. ako poľovnícky hosť a právo poľovníctva vykonával za doprovodu povereného poľovníckeho sprievodcu, čo je riadne zaznamenané v knihe návštev poľovného revíru. Podľa SPK samotný lov sa podľa ich informácií uskutočnil už o 19:00, teda 20 minút po západe slnka, následne až o 21:01 bola vykonaná obhliadka uloveného jedinca poverenými odborne spôsobilými osobami a bol vyhotovený záznam o ulovení vlka dravého.

Ochranári upozornili na odstrel vlka neďaleko chráneného územia, tento rok už ide o druhý prípad
„Organizácie My sme les, Nadácia Aevis ani WWF Slovensko si tieto údaje nezávisle neoverili a spoločne tak zavádzajú verejnosť,“ upozorňuje komora. Rozdiel v časových údajoch podľa SPK súvisí výlučne s administratívnymi postupmi po nahlásení lovu, vyplývajúcimi z časového odstupu medzi samotným odlovom, príchodom osôb oprávnených vykonať obhliadku a samotným vyhotovením zápisu o vizuálnom meraní a vážení uloveného jedinca.
SPK ďalej zdôrazňuje, že „to, že poverený zamestnanec štátnej správy nevykonal kompletný zápis o love vlka dravého tak, ako je uvedené v záhlaví tlačiva, teda že neuviedol osobitne čas odlovu a čas obhliadky, nie je pochybením, a tým ani priestupkom ani disciplinárnym previnením úspešného lovca vlka“. Okrem tohto prípadu SPK obdržala v súvislosti s ulovením vlka dravého aj podnety na dve ďalšie osoby, ktoré postupuje na disciplinárne orgány svojich organizačných zložiek – Obvodných poľovníckych komôr.
