Nový rýchlostný obchvat Prešova budú môcť motoristi využívať podľa plánu v lete tohto roka. Na stavbe prvej etapy severného obchvatu tretieho najväčšieho slovenského mesta na rýchlostnej ceste R4 stavbári pracujú na nosných konštrukciách mostov a dokončujú vrstvy vozoviek.
Národná diaľničná spoločnosť, a. s., (NDS) v piatok informovala, že pokračujú aj práce na technológii tunela Bikoš a priebežne tiež preberacie a kolaudačné konania jednotlivých stavebných objektov. Tento vyše 4-kilometrový úsek ušetrí motoristom niekoľko minút v závislosti od dopravnej situácie v Prešove. Šetriť bude aj prešovské cesty, keďže v meste by mali ubudnúť autá.
Prešov odbremení o tisícky áut
„Ešte v prvom roku prevádzky odhadujeme priemernú dennú intenzitu dopravy na tomto úseku na zhruba 12-tisíc vozidiel. Druhá metropola východného Slovenska tak bude odbremenená o ďalšie tisícky áut,“ uviedla hovorkyňa NDS Eva Žgravčáková. Ako poznamenala, dlhodobé prognózy sú ešte priaznivejšie v prospech Prešovčanov, v desaťročnom horizonte očakávajú intenzitu zhruba 21-tisíc áut denne.
Doležal dúfa, že o výstavbe diaľnic a rýchlostných ciest sa bude rozhodovať odborne a nie politicky ako v minulosti
„Skokový nárast z roku otvorenia na prvé desaťročie prevádzky nám analýzy ukázali preto, lebo v tom čase sa už počíta aj s prevádzkou druhej etapy, ktorá významne zvýši dopravnú intenzitu aj na prvej etape úseku,“ vysvetlila hovorkyňa.
Prvá etapa
Prvá etapa obchvatu Prešova na R4 je vo výstavbe od leta 2019, ukončenie prác je plánované v júli 2023. Zhotoviteľom je združenie stavebných spoločností Váhostav – SK, a. s., a TuCon, a. s.
Pôvodná zmluvná cena výstavby vo výške skoro 143 miliónov eur dodatkami priebežne vzrástla zatiaľ na takmer 147 miliónov eur bez dane z pridanej hodnoty (DPH). Súčasťou úseku bude deväť mostov aj tunel Bikoš dlhý 1 150 metrov.
Dostavba druhej etapy severného obchvatu Prešova je v nedohľadne, diaľničiari po šiestykrát predĺžili termíny v tendri
NDS už takmer rok obstaráva zhotoviteľa aj druhej etapy prešovského obchvatu na R4. Tento úsek bude mať dĺžku vyše 10 kilometrov a motoristom idúcim z východu na západ alebo opačne spoločne s prvou etapou ušetrí do 10 minút cestovania, v dopravných špičkách aj viac.
„V roku spustenia úseku do prevádzky očakávame priemernú dennú intenzitu dopravy približne na úrovni 12 500 áut. Zhruba v desaťročnom horizonte po otvorení predpokladáme, že intenzita stúpne na zhruba 14-tisíc vozidiel za 24 hodín,“ priblížila Žgravčáková.
Druhá etapa
Na druhú časť obchvatu na R4 si motoristi musia počkať ešte niekoľko rokov. Výstavba by mala trvať viac ako štyri roky, odhadovaná hodnota je 263 miliónov eur bez DPH. Aktuálna lehota na predkladanie a otváranie ponúk v tendri je 1. marca, pôvodný termín 25. mája 2022 diaľničiari šesťkrát predĺžili.
Diaľničiari v tendri na druhú časť obchvatu Prešova na R4 opäť posunuli termín, ide už o jeho šiestu zmenu
Centrum Šariša od októbra 2021 už motoristi obchádzajú z juhozápadu. Prešovská D1 podľa diaľničiarov značne odľahčila mesto od tranzitnej dopravy, úsekom D1 Prešov, západ – Prešov, juh v dĺžke takmer 8 kilometrov, vrátane vyše dvojkilometrového tunela Prešov, prejde priemerne približne 12-tisíc áut denne.
„Maximum sme namerali vlani koncom augusta, kedy intenzita dopravy stúpla až na 20-tisíc vozidiel za 24 hodín“ dodala Žgravčáková s tým, že dopravu aj na tomto úseku čoskoro zintenzívni otvorenie prvej etapy severného obchvatu na R4.