Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) v spolupráci s Ukrajinskými železnicami (UZ) spustí od piatka 12. septembra priame vlakové spojenie z Bratislavy do Užhorodu. Ide o historicky prvé priame spojenie bez prestupu v Čope, ktoré umožnila novovybudovaná 22-kilometrová trať so štandardným európskym rozchodom medzi stanicami Čop a Užhorod.
Ako informovala ZSSK, projekt je prvým funkčným príkladom postupnej prestavby strategických úsekov ukrajinských železníc na európsky rozchod, financovanej aj z prostriedkov Európskej únie. „Rozšírenie spojenia do Užhorodu je logickým krokom po spustení novej trate Čop – Užhorod. Ide o historickú príležitosť, ako priblížiť Slovensko a Európsku úniu obyvateľom Zakarpatskej oblasti,“ uviedol generálny riaditeľ ZSSK Peter Helexa.
Vlaky budú jazdiť denne
Novinka umožní komfortné využitie priamych vozňov z Bratislavy cez Košice a Čop až do Užhorodu. Cena jednosmerného lístka s miestenkou z Bratislavy do Užhorodu bude 30,20 eura. Spojenie bude povinne miestenkové a cestovné doklady vystavené do Čopu budú v úvodnom období platiť aj do Užhorodu.

ZSSK vďaka modernizácii vozového parku neeviduje žiadny požiar vlaku, flotilu posilní ďalší nový Vectron
Vlaky budú jazdiť denne. Z Bratislavy pôjde expres Ex 617 Tatran o 11:27, ktorý sa v Košiciach prepojí s rýchlikom R 964 Zakarpatie a do Užhorodu dorazí o 22:35 miestneho času. V opačnom smere vyrazí R 961 z Užhorodu o 8:09 miestneho času a do Bratislavy príde o 18:33. V stanici Čop naďalej zostáva aj možnosť prestupu na alebo z prípojného nočného vlaku ukrajinského dopravcu do a z Kyjeva.
Slávnostné otvorenie
Podľa ZSSK nové spojenie posilní cezhraničnú mobilitu a prispeje k užšiemu prepojeniu Slovenska a Ukrajiny. Len za prvých sedem mesiacov tohto roka využilo vlakové spojenia medzi Slovenskom a Ukrajinou približne 65-tisíc cestujúcich, z toho zhruba 30-tisíc ľudí využilo spojenie Bratislava/Košice – Čop.

Záujem o cestovanie sa zvýšil, za prvý polrok 2025 sa vlakmi odviezlo o 1,5 percenta viac cestujúcich ako vlani
Slávnostného otvorenia novovybudovanej trate sa zúčastnili zástupcovia ZSSK, Ukrajinských železníc, Ministerstva komunitného a územného rozvoja Ukrajiny, Európskej komisie, Európskej investičnej banky a dopravcov z Poľska a Maďarska. Účasťou projekt podporil aj ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj.