- aktualizované 6. júna 2023, 10:20
Odborová organizácia Autošofér hrozí štrajkom zamestnancov Dopravného podniku Bratislava (DPB). Uviedol to predseda odborov Jozef Hitka. Odborová organizácia Autošofér v DPB vyhlásila 31. marca štrajkovú pohotovosť.
Ako dôvod uviedli dorovnanie mzdy zamestnancov DPB o výšku inflácie z roku 2022 o 12,8 percenta a zastavenie prepúšťania pracovníkov v robotníckych profesiách.
Platy zamestnancov
Podľa Hitku DPB v liste zo dňa 2. mája uviedol, že 20. apríla boli Dodatkom č. 6 ku Kolektívnej zmluve upravené platy zamestnancov o 12,8 percenta. Prepúšťanie robotníckych profesii nemá podľa DPB vplyv na chod mestskej hromadnej dopravy (MHD) a údržbu vozového parku.
Doprava v Bratislave zdražie, nové ceny sa budú vzťahovať na všetkých dopravcov
„Väčšina zamestnancov sa s týmto tvrdeným zamestnávateľa nestotožňuje, lebo tabuľkové platy podľa Dodatku č. 6 boli upravené len o 6 -7 percent,“ konštatuje Hitka s tým, že prepúšťaným zamestnancov v robotníckych profesiách sa údržba vozidlového parku nevykonáva podľa požiadaviek výrobcu vozidiel.
Štrajková pohotovosť
Z uvedeného dôvodu odborová organizácia Autošofér v DPB pokračuje v štrajkovej pohotovosti a v záujme ochrany a stabilizácie zamestnancov žiada zamestnávateľa aby v tomto smere urobil nápravu.
V Bratislavskom kraji začnú premávať cyklobusy, celej rodine postačí len jeden lístok a bicykel je za menej ako 50 centov
„Ak táto náprava nebude v krátkom čase urobená, odborová organizácia pripraví podmienky na výstražný štrajk,“ dodal Hitka.
Dopravný podnik tvrdí niečo iné
Dopravný podnik Bratislava (DPB) však vyvrátil informácie o hroziacom štrajku svojich zamestnancov.
„Napriek neľahkej situácii samosprávy spôsobenej energetickou krízou a legislatívnymi zmenami vlády sa podarilo ešte v apríli dospieť k vzájomnej dohode s troma hlavnými relevantnými odborovými organizáciami zastupujúcimi vyše 90 percent odborovo združených zamestnancov DPB,“ uviedol pre agentúru SITA hovorca DPB Martin Chlebovec.
Ako dodal, žiadna z týchto troch odborových organizácií DPB neavizuje štrajkovú pohotovosť, preto nehrozí štrajk, ktorý by významne zasiahol do fungovania MHD.
Kládli si absurdné požiadavky
Podľa hovorcu si už v minulosti Odbory Autošofér kládli absurdné požiadavky, ktoré ohrozovali stabilitu výpravy spojov a paradoxne by znamenali zhoršenie pracovných podmienok pre zamestnancov.
„Ich štrajk v roku 2019 nakoniec dopadol fiaskom, pričom slúžil iba na vlastnú prezentáciu predsedu tejto odborovej organizácie,“ poznamenal Chlebovec.
Priaznivejšie pracovné zmeny
Tri hlavné odborové organizácie podľa hovorcu uzatvorili s DPB dodatok ku kolektívnej zmluve platný od 1. júla.
„Pri spočítaní jednotlivých zložiek navýšenia (navýšenie základných tarifných sadzieb, rozšírenie vekového automatu, priblíženie vybraných robotníckych profesií k trhovému priemeru, dochádzkový a nadčasový bonus pre vodičov) predstavuje priemerná valorizácia miezd v DPB 12,8 percenta“ uvádza Chlebovec s tým, že to odzrkadľuje úpravu, ktorú navrhovali zástupcovia zamestnancov. Vekový automat vytvára základ pre motiváciu ostať pracovať v DPB aj po viac ako 12 rokoch.
Štát po pandémii odškodnil len súkromníkov, mestské dopravné podniky sa však finančnej kompenzácie stále nedočkali
„Údržbu DPB vykonáva aj naďalej v rozsahu predpísaných servisných úkonov a vozidlá mestskej hromadnej dopravy (MHD) pravidelne prechádzajú cez servisné prehliadky,“ reagoval Chlebovec na vyjadrenie Hitku o tom, že prepúšťaním zamestnancov v robotníckych profesiách sa údržba vozidlového parku nevykonáva podľa požiadaviek výrobcu vozidiel.
„Optimalizácia robotníckych profesií sa premietla do efektívnejších a pre zamestnancov priaznivejších pracovných zmien – zmenou z nočných najmä na denné, čo neznamená pokles kvality údržby,“ doplnil hovorca DPB.