Občianske združenie Náš Prešov vo štvrtok spustilo petíciu za výstavbu dvojpruhovej komunikácie v lokalite Grófske – Jutra v katastrálnom území prešovskej mestskej časti Nižná Šebastová a obce Fintice.
Komunikácia by prepojila pripravovanú rýchlostnú cestu R4 v úseku mimoúrovňovej križovatky Fintice s cestou prvej triedy I/18 pri letisku v Nižnej Šebastovej.
Zníženie intenzity dopravy
Ako informovali predstavitelia združenia, vybudovaním novej komunikácie by sa výrazne znížila intenzita dopravy v zaťaženom úseku Fintickej ulice a priľahlých ulíc, zlepšili by sa životné podmienky, bezpečnosť obyvateľov obytnej zóny a znížila by sa hluková a emisná záťaž.
„Komunikácia by zlepšila dopravnú vyťaženosť sídliska Sekčov, Nižnej Šebastovej a aj okolitých obcí s napojením na rýchlostnú cestu R4,“ zdôvodňujú potrebu výstavby komunikácie v tlačovej správe.
Investori si prehadzujú zodpovednosť
Dôvodom spustenia petície podľa nich je, že všetci potencionálni investori, a to ministerstvo dopravy, Národná diaľničná spoločnosť, Slovenská správa ciest, Prešovský samosprávny kraj aj mesto Prešov si navzájom prehadzujú zodpovednosť za výstavbu predmetnej komunikácie.
Košický kraj hľadá nového šéfa správy ciest, výberové konanie bude pozostávať z dvoch častí
„Vyčerpali sme všetky možnosti, ktoré spočívali v osobných stretnutiach, poštovej, či telefonickej komunikácii,“ konštatujú petičiari, podľa ktorých aj závery Útvaru hodnoty za peniaze (ÚHP) počítali v roku 2017 a 2019 pri hodnotení výstavby II. etapy severného obchvatu R4 aj s alternatívami privádzača Grófske a potvrdili ekonomickú návratnosť projektu.
Ako ďalej uvádzajú, požadovaná komunikácia by mala plniť hlavnú os prepojenia plánovaných rozvojových plôch obytných sídel Prešova, okolitých obcí a priemyselnej zóny Grófske na rýchlostnú cestu R4 a cestu 1/18 v súbehu s budúcim integrovaným dopravným systémom mesta a kraja.
Viac ako 16-tisíc vozidiel denne
Podľa OZ Náš Prešov aj dokument Stratégia udržateľného rozvoja dopravy mesta Prešov, známy ako Masterplan, počíta s plánovanou dennou intenzitou viac ako 16-tisíc vozidiel privádzača Grófske už v roku 2025.
Ráž sa pozrel do rozostavaného tunela Višňové. Kedy bude hotový celý úsek D1 Lietavská Lúčka - Dubná Skala? (video)
Privádzač má slúžiť ako základná os prepojenia križovatiek Fintice s cestou 1/18 Vranovská, za účelom odľahčiť zaťaženie komunikácií a križovatiek mesta a zlepšiť životné podmienky obyvateľom obytných zón a sídliska Sekčov.
Ako pre agentúru SITA uviedol predseda OZ Náš Prešov René Polačok, podpisy pod petíciu budú zbierať zbierať k termínu stretnutia o tejto téme s dotknutými orgánmi v závere januára cez portál mojapetcia.sk, ako aj podpisovou formou prostredníctvom petičných hárkov, ktoré chcú distribuovať aj do jednotlivých obcí.