Slovensko nemá dokončenú ani len základnú diaľničnú sieť, ministerstvo pripravuje zákon o nadradenej infraštruktúre (foto)

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Ministerstvo dopravy, Igor Choma, Jozef Ráž
Ministerstvo dopravy SR pripravuje nový zákon o nadradenej infraštruktúre. Foto: www.facebook.com
Tento článok pre vás načítala AI.

Ministerstvo dopravy SR pripravuje nový zákon o nadradenej infraštruktúre. Zámerom je výrazne zrýchliť prípravné konania na všetky veľké stavby národného významu.

Návrh chcú predložiť začiatkom budúceho roka

Ide o diaľnice, železnice, obchvaty či o iné veľké infraštruktúrne projekty, ako napríklad továreň Volva na východe,“ informovalo vo štvrtok na sociálnej sieti ministerstvo dopravy. Návrh zákona by podľa neho chceli predložiť do parlamentu začiatkom budúceho roka.

Urýchlením začiatku výstavby chýbajúcich úsekov diaľnice D3 na Kysuciach sa v Žiline zaoberala pracovná skupina, aj s účasťou ministra dopravy Jozefa Ráža a rezortného štátneho tajomníka Igora Chomu (obaja Smer-SD).

Podstatou je skrátenie akýchkoľvek prípravných konaní i samotnej doby výstavby. Všetci zúčastnení ‚prisahali‘ akúkoľvek pomoc,“ uviedol Choma.

Odložia účinnosť schválenej reformy

Programové vyhlásenie novej vlády počíta s urýchlením prípravy a výstavby zostávajúcich úsekov diaľnic D1, D3 a rýchlostnej cesty R4, ako aj so zvýšením efektívnosti verejného obstarávania v oblasti kľúčových investícií a projektov strategickej infraštruktúry. V programe nie sú uvedené žiadne konkrétne diaľničné úseky, predpokladané termíny ich výstavby, dokončenia či zdroje financovania.

Kabinet avizoval, že odloží účinnosť už schválenej stavebnej reformy, určenú na 1. apríla 2024, hoci má nahradiť takmer polstoročný stavebný zákon, ako aj zjednodušiť a urýchliť prípravu a povoľovanie stavieb. Tento zámer zdôvodnila vláda bez bližšieho vysvetlenia údajne nevykonateľným stavebným zákonom a potrebnými viacerými zmenami v schválených nových stavebných pravidlách. Jeho zavedenie by vraj viedlo k značným ťažkostiam pri príprave a povoľovaní stavieb.

V prípade, ak sa vám nezobrazil zdieľaný obsah nad týmto textom kliknite sem

Diaľnica medzi Bratislavou a Košicami

V minulosti, aj pri vládach so Smerom, už boli schválené viaceré zákony a ich úpravy na zrýchlenie prípravy a výstavby diaľnic a rýchlostných ciest. Napriek tomu hlavná domáca diaľnica D1 medzi Bratislavou a Košicami nie je stále dokončená a je otázne, kedy sa jej motoristi a obyvatelia dočkajú. Vládny program na to nedáva odpoveď.

Podľa bývalých predstáv premiéra Roberta Fica (Smer-SD) z čias jeho prvej vlády sa tak malo stať už v roku 2010, ako nereálne sa ukázali aj očakávania iných politikov vyjadrujúcich sa k dokončeniu diaľničného prepojenia dvoch najväčších slovenských miest.

Základná diaľničná sieť

Posledný nerozostavaný úsek D1 na severe Slovenska Turany – Hubová stále čaká aspoň na vyhlásenie súťaže na zhotoviteľa. Nejasné je aj to, či, ako, kedy a za čo sa predĺži D1 od Košíc k hraniciam s Ukrajinou. Slovensko po viac ako 30 rokoch existencie nemá dokončenú nie len D1, ale ani celú základnú diaľničnú sieť.

Chýba aj severo-južné rýchlostné prepojenie stredom Slovenska medzi hranicami s Poľskom a Maďarskom, čiastočne aj na východe krajiny od Prešova smerom k severnému susedovi či v okolí Košíc. Otázne je rýchlostné cestné spojenie zo Zvolena do Košíc juhom Slovenska. Navyše, nie je zmodernizovaná ani železničná trať Žilina – Košice či južná trasa medzi Bratislavou a Košicami, hoci infraštruktúra je značne zanedbaná.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Igor ChomaJozef Ráž mlRobert Fico
Firmy a inštitúcie Ministerstvo dopravy SRSmer - SSD