Nový typ mýtnej palubnej jednotky a IT systém pre predajné miesta majú za sebou komplexné funkčné testy. Tie potvrdili, že OBU jednotky sú plne kompatibilné s národným mýtnym systémom a pripravené do ostrej prevádzky.
Národná diaľničná spoločnosť (NDS) v stredu informovala, že otestovanie palubných jednotiek a navrhovaného IT systému pre predajné miesta boli dôležitým míľnikom pred podpisom zmluvy s víťazom verejnej súťaže na mýtne služby.
Nový typ funkčnej palubnej jednotky
Úspešný uchádzač podľa NDS predložil nový typ funkčnej palubnej jednotky na dôkaz toho, že službu vie poskytovať počnúc technickým komponentom až po dobu celého priebehu služby – od registrácie dopravcu, poskytnutie OBU jednotky, cez bezproblémovú jazdu a zber dát pomocou OBU jednotky.
Ďiaľničiari kritizujú Úrad pre verejné obstarávanie, podľa nich nepochopili podmienky mýtneho tendra a znalecký posudok
„Súčasťou funkčného testu boli aj testovacie jazdy a nový typ palubnej jednotky najazdil viac ako 5-tisíc kilometrov v rámci spoplatnenej infraštruktúry. Testy dokázali, že nový typ národnej OBU jednotky je plne funkčný,“ priblížila hovorkyňa NDS Eva Žgravčáková.
Diaľničiari potvrdili aj to, že GPS lokácia palubných jednotiek je dostatočne presná na to, aby nové OBU jednotky bezproblémovo a kompatibilne fungovali v novom, modernom národnom mýtnom systéme. Dopravcovia navyše ušetria aj polovicu doteraz potrebného času, pretože registrácia vozidla a odovzdanie OBU jednotky bude prebiehať omnoho rýchlejšie.
Zmluvu zatiaľ nepodpísali
NDS v tendri na mýtne služby vyhodnotila ako najvýhodnejšiu ponuku českej spoločnosti CzechToll v hodnote 28,7 milióna eur bez dane z pridanej hodnoty (DPH). Zmluvu zatiaľ nepodpísali.
Zlúčenie Národnej diaľničnej spoločnosti a Slovenskej správy ciest nie je aktuálne, tvrdí premiér Fico (video)
„Predmetom súťaže na mýtne služby bolo dodanie OBU jednotiek, ich logistika a distribúcia pre dopravcov, služby platobnej infraštruktúry a zabezpečenie zákazníckych miest,“ pripomenula Žgravčáková.
Predpokladaná hodnota zákazky bola 49,9 milióna eur bez DPH, ponuku predložili dvaja uchádzači. Predpokladaná hodnota zákazky bola upravená – namiesto pôvodných 290 miliónov eur bez DPH bol tender na poskytovanie mýtnych služieb vyhlásený na hodnotu zákazky do 50 miliónov eur.
Nový mýtny systém bude vlastniť štát
„Súťaž bola zrevidovaná z toho dôvodu, že vďaka Európskej službe elektronického mýta (EETS) nie je potreba takého množstva jednotiek OBU, ako sa pôvodne predpokladalo,“ vysvetlila hovorkyňa diaľničiarov.
Diaľničiari podali žalobu v mýtnom tendri, nesúhlasia s rozhodnutím ÚVO o novom vyhodnotení ponúk
Nový mýtny systém už bude vlastniť a prevádzkovať štát, zároveň bude kompatibilný s európskym mýtnym systémom. NDS očakáva, že bude flexibilnejší, ekonomickejší a prinášať viac zdrojov na údržbu spoplatnenej siete.
Žiadajú prehodnotiť rozhodnutie
Diaľničiari po takmer troch rokoch stále neuzavreli súvisiaci tender na vybudovanie nového elektronického mýtneho systému, teda na dodanie informačného systému, a služby technickej podpory. Aktuálne majú znova opakovane vyhodnotiť ponuky, hoci predtým už opätovne potvrdili za úspešného uchádzača aj v tomto prípade CzechToll.
Zároveň žiadajú prehodnotiť rozhodnutie Úradu pre verejné obstarávanie (ÚVO), aby opätovne vyhodnotili ponuky, a podali žalobu na súde aj podnety na ÚVO a Generálnu prokuratúru SR.