Dokončenie diaľnice D3 na Kysuciach sa môže posunúť až po roku 2030, upozornil na to ÚHP

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Diaľnica D3
Foto: FB, www.facebook.com
Tento článok pre vás načítala AI.

Výstavba úsekov diaľnice D3 na Kysuciach by mala byť ukončená v rokoch 2031 až 2032. Počíta s tým Ministerstvo dopravy SR v aktualizácii harmonogramu prípravy a výstavby cestnej infraštruktúry s výstavbou v horizonte rokov 2026 až 2032.

Termín dokončenia

Útvar hodnoty za peniaze (ÚHP) na to upozornil v hodnotení projektu plánovanej výstavby trasy D3 Žilina, Brodno – Čadca v celkovej dĺžke takmer 26 kilometrov.

Národná diaľničná spoločnosť (NDS) zverejnila štúdiu uskutočniteľnosti pre koridor D3 s celkovými investičnými nákladmi 1,27 miliardy1,33 miliardy eur vrátane dane z pridanej hodnoty (DPH).

Pôvodne sa uvažovalo s dokončením chýbajúcich úsekov D3 do roku 2029, dokedy by malo byť možné na tento projekt využiť z nových eurofondov 770 miliónov eur.

„Termíny dokončenia budú musieť byť témou ďalších rokovaní s Európskou komisiou, čo otvára príležitosť na hľadanie riešení, ktoré výrazne neovplyvnia termíny, no pomôžu návratnosti projektov,“ informoval na svojom portáli ÚHP.

Príprava prvej etapy D3

Analytici odporúčajú prioritne pokračovať v príprave prvej etapy D3 v úseku Žilina, Brodno – Kysucké Nové Mesto. Pre každý z úsekov navrhujú hľadať spôsoby zníženia nákladov vyvolaných investícií s odhadom možného zdržania prípravy a zvyšovaním prínosov väčším využitím diaľnice.

„Do budúcnosti odporúčame dbať na optimalizáciu nákladov už pri prvotných návrhoch projektov, vrátane analýzy primeraných riešení problému súbežných ciest,“ uviedol ÚHP.

Štúdia uskutočniteľnosti

Štúdia uskutočniteľnosti sumarizuje výsledky predošlých troch samostatných štúdií pre úseky Žilina, Brodno – Kysucké Nové Mesto – Oščadnica – Čadca, Bukov. Úsek Kysucké Nové Mesto – Oščadnica bol posudzovaný v troch alternatívach trasovania diaľnice a ciest, pričom zvyšné dva úseky nemali posudzované alternatívy.

„Diaľnica D3 patrí medzi najvyššie dopravné priority a je súčasťou Transeurópskej dopravnej siete (TEN T – Core),“ potvrdili analytici s tým, že projekt je potrebný, rieši kapacitné problémy súčasnej cesty I/11 a je súčasťou medzinárodnej cestnej siete.

Preferovaná alternatíva

Aktuálny objem dopravy prekračuje kapacitu súčasnej cesty I/11. Dopravné intenzity presahujú hodnoty 17,5 tisíca25 tisíc vozidiel denne, s podielom ťažkej nákladnej dopravy 23 až 30 %.

V štúdií je preferovaná alternatíva s vybudovaním D3 ako novej cesty, s ponechaním I/11 ako súbežnej cesty v úseku Kysucké Nové Mesto – Oščadnica.

Táto alternatíva je vo vysokom stupni rozpracovanosti projektu. Pre jednotlivé úseky sa aktualizujú podklady pre environmentálne hodnotenie súbežne s dokumentáciou pre stavebné povolenie.

Navrhované technické riešenia

Podľa štúdie prínosy žiadneho z navrhovaných technických riešení D3 nie sú vyššie ako jeho náklady.

Objem prínosov nepresahuje náklady spojené s investíciou do projektu v pomere 0,59 až 0,63. Na hranici návratnosti je úsek Žilina, Brodno – Kysucké Nové Mesto, ktorý prináša najvyššie benefity.

„Príčinou sú technické riešenia, ktoré prinášajú dodatočné náklady a zároveň znižujú prínosy projektu. Súčasťou projektu je budovanie novej súbežnej cesty I. triedy, ktorá prerozdelí dopravu z pôvodných dvoch na šesť až osem pruhov a zníži motiváciu využívať diaľnicu,“ dodal ÚHP.

Zrušenie križovatky s Oščadnicou a spoplatnenie obchvatu Čadce presmeruje časť dopravy z obchvatu naspäť do centra mesta.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Firmy a inštitúcie Európska komisia (EK)Ministerstvo dopravy SRNárodná diaľničná spoločnosť (NDS)Útvar hodnoty za peniaze (ÚHP)