Železničná spoločnosť Slovensko, a. s., (ZSSK) očakáva, že k riešeniu dlhodobého nedostatku rušňovodičov prispejú zmeny v ich školení a odmeňovaní. Situáciu by podľa nej mali do istej miery zlepšiť procesy, ktoré naštartovala ešte v druhej polovici minulého roku.
„Prvou pozitívnou zmenou je preklasifikovanie a zintenzívnenie kurzov rušňovodičov, čo však prvé výsledky vzhľadom na dobu trvania kurzov prinesie približne až takto o rok,“ uviedol pre agentúru SITA hovorca ZSSK Tomáš Kováč.
Nová kolektívna zmluva
Ďalšou zmenou je podľa národného vlakového osobného dopravcu nová kolektívna zmluva, ktorá umožňuje vyššiu efektivitu výkonov zamestnancov. „Tu už očakávame prvé výsledky od februára tohto roku. Po rokovaniach s partnermi sa nám podarilo uzavrieť kolektívnu zmluvu pre roky 2022 – 2023, vďaka ktorej sa od januára 2022 zvýšili mzdy všetkých zamestnancov ZSSK s tarifnými platmi,“ priblížil Kováč.
Najvýraznejšiu zmenu pocítil zamestnanci práve jednej z najdôležitejších pozícii v spoločnosti, a to rušňovodiči. Tí si začiatkom tohto roka prilepšia o 180 eur mesačne a začiatkom budúceho roka o ďalších 80 eur mesačne, teda spolu o 260 eur mesačne viac. Priemerný plat rušňovodiča bude v roku 2022 viac ako 1 750 eur.
Zlá správa pre cestujúcich, železničiari v najbližších dňoch nevypravia desiatky vlakov
„Dôležité je však povedať aj to, že za týmto zvýšením platov je aj vyššia efektivita, ktorú chceme dosiahnuť aj tým, že už nebude do pracovného času rušňovodiča zahrnutá prestávka na jedlo a odpočinok, čím získame 3,5 hodiny týždenne,“ poznamenal Kováč.
„Práve toto opatrenie je jedným z mnohých, ktoré majú za cieľ do budúcnosti vyriešiť akútny nedostatok v rámci tejto profesie,“ dodal hovorca ZSSK. Spoločnosť má na Slovensku približne tisícdvesto rušňovodičov.
Pribudli nové školiace centrá
Minister dopravy a výstavby Andrej Doležal (nom. Sme rodina) okrem zvýšenia platov rušňovodičov nedávno informoval aj o náborovom príspevku pre nich vo výške 1 200 eur a príspevku na ubytovanie v hodnote 400 eur za mesiac.
Meškania vlakov spôsobujú podľa Doležala nedostatok rušňovodičov a chýbajúce rušne, problémom sú aj nehody
Za potrebné označil aj reštartovanie vzdelávania rušňovodičov, ktoré bolo počas pandemickej situácie pozastavené. „Máme nové školiace centrum vo Vrútkach, kde sa budeme snažiť aj vďaka týmto bonusom školiť našich nových, vlastných rušňovodičov. Potom bude už len úloha si ich udržať, aby neprešli ku konkurencii,” dodal minister dopravy.