- aktualizované 25. júla, 14:51
Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) plánuje z eurofondov vybudovať ďalšie strediská technicko-hygienickej údržby (THÚ). V rámci stratégie národného dopravcu na zlepšenie kvality a efektívnosti železničnej dopravy na Slovensku, po mestách Humenné, Nové Zámky a Zvolen, postaví strediská THÚ aj v Košiciach a Žiline.
Vybudovanie stredísk THÚ v Košiciach a Žiline bude financované zo zdrojov Programu Slovensko 2021 – 2027. Európska komisia vydala pre predmetné projekty rozhodnutie vo veci notifikácie štátnej pomoci, čím schválila projekt ako oprávnený na spolufinancovanie z prostriedkov Európskej únie. Národný dopravca sa bude spolupodieľať na financovaní projektu aj vlastnými zdrojmi.
Rýchlejšie a efektívnejšie čistenie
„Vybudovanie ďalších stredísk technicko-hygienickej údržby umožní rýchlejšie a efektívnejšie čistenie a technologickú starostlivosť o naše vlaky, čo zlepší spoľahlivosť a komfort pre našich cestujúcich. Ide o významnú investíciu s cieľom dosiahnuť vyššiu kvalitu služieb a poskytovať spoľahlivý, rýchly, bezpečný a pohodlný spôsob prepravy na Slovensku. Tieto moderné pracoviska výrazne zvýšia aj úroveň a komfort práce zamestnancov, ktorí tieto činnosti už roky vykonávajú v improvizovaných podmienkach, často pod holým nebom,“ uviedol generálny riaditeľ ZSSK Peter Helexa.
ZSSK v letnej sezóne opäť prevádzkuje výletné vlaky, ktoré jazdia vo viacerých regiónoch
Potrebu vybudovať stredisko THÚ v Košiciach vo svojom hodnotení potvrdil aj Útvar hodnoty za peniaze (ÚHP) Ministerstva financií Slovenskej republiky. Železničná spoločnosť Slovensko zohľadní odporúčania ÚHP s cieľom zabezpečenia čo najlepších služieb pre cestujúcich s ohľadom na efektívne využitie verejných finančných prostriedkov.
Zvýšenie spoľahlivosti a komfortu
V súčasnosti má ZSSK tri novovybudované strediská technicko-hygienickej údržby (THÚ) po celom Slovensku. Tieto strediská sú lokalizované v Humennom, Nových Zámkoch a vo Zvolene. V Žiline a v Košiciach sú aktuálne zastarané strediská.
Nové strediská v Košiciach a Žiline prinesú výrazné zlepšenia, čo pocítia predovšetkým cestujúci v kvalite poskytovaných služieb. Rýchlejšia a efektívnejšia údržba vozidiel umožní znížiť počet vozidiel udržiavaných v zálohe a zabezpečiť ich efektívnejšie využitie, čo prispeje k zvýšeniu spoľahlivosti a komfortu železničnej dopravy.
Ráž má predstaviť riešenie katastrofálnej situácie na železničných tratiach, ministra vyzýva strana Sloboda a Solidarita (video)
V súčasnosti sú služby THÚ realizované na viacerých pracoviskách uzlových staníc a sú vo veľkej miere obmedzené poveternostnými podmienkami, keďže ide o otvorené priestory alebo priestory priamo na koľajisku železničných staníc.
Čistenie interiéru a exteriéru
V nových strediskách THÚ sa bude všetko odohrávať na jednom mieste vďaka vybudovaniu novej haly prevádzkového ošetrenia súprav, haly stabilného umývača, koľají pre čistenie toaliet vo vozňoch s uzavretým systémom WC, nových rozvodov inžinierskych sietí a nevyhnutných nových technológií pre danú činnosť technickej a hygienickej údržby železničných koľajových vozidiel.
Železničnú dopravu prerušilo vyčíňanie počasia i popadané stromy, medzištátne vlaky meškali viac ako dve hodiny
Veľkou výhodou strediska THÚ je čistenie exteriéru aj interiéru vozidiel a ľahká technická údržba v zmysle technických prehliadok a zabezpečenia vlakov pred jazdou aj pri nepriaznivých poveternostných podmienkach.
Od projektu si ZSSK sľubuje zvýšenie kvality vykonávania čistenia, údržby, technických kontrol a menších opráv vlakových súprav za lepších podmienok ako v súčasnosti. Všetky služby moderných stredísk THÚ budú poskytované aj ostatným dopravcom, ktorí využívajú slovenské koľaje. Strediská teda budú mať prínos pre cestujúcich všetkých spoločností vrátane súkromných dopravcov.
Finančná návratnosť
Ako na sociálnej sieti napísal Útvar hodnoty za peniaze (ÚHP), servisné stredisko v Košiciach pre vlaky bude stáť 196,1 mil. eur s DPH. Útvar však odporúča preveriť finančnú návratnosť kolosústruhu. Ide o stroj, ktorý robí údržbu kolies na vlakoch.
ZSSK donedávna plánovala pokryť všetko svoje sústruženie novým kolosústruhom vo Vrútkach. Argument, že sa nebudú musieť presúvať vozidlá medzi Vrútkami a Košicami je logický, chýba však finančný prepočet. ÚHP odporúča aj znížiť odhad nákladov o 11,2 mil. eur.
Nový koncept grafikonu pomohol zvýšiť záujem o cestovanie vlakmi, hodnotia po roku analytici
„K potenciálnej 6 % úspore sme sa dostali porovnaním s cenovými databázami ÚHP vychádzajúcimi zo zmluvných cien už realizovaných projektov a s cenovou databázou CENEKON. Odporúčame aj vypracovať priorizovaný investičný plán pre plánované investície ZSSK, aby bolo možné vyhodnotiť prioritu projektu voči iným projektom. Zatiaľ vieme povedať, že projekt je v súlade so strategickými dokumentami ZSSK a SR,“ píše ÚHP.