Výstavba druhej etapy prvého úseku obchvatu Brezna na ceste prvej triedy I/66 sa dvojnásobne predražila a zároveň sa predĺžila.
Odbremenenie centra Brezna
Pôvodná zmluvná cena 16,5 milióna eur vzrástla takmer na 33,4 milióna eur bez dane z pridanej hodnoty (DPH). Náklady vrátane dane sa tak zvýšili zo zhruba 20 miliónov eur na viac ako 40 miliónov eur.
Stavebné práce plánované na dva a pol roka napokon trvali tri roky. Slovenská správa ciest (SSC) novú časť breznianskeho obchvatu odovzdala do užívania motoristom v piatok minulý týždeň, zhotoviteľom stavby bolo združenie stavebných spoločností SMS z Banskej Bystrice a VIAKORP zo Zvolena.
Dopravný analytik Ján Bazovský: Dopravné zmeny na nábreží sú veľmi nešťastným riešením (rozhovor)
Štátni cestári financovali investíciu aj z prostriedkov Európskej únie v rámci Operačného programu Integrovaná infraštruktúra.
Samotný obchvat v súčasnosti tvorí ucelená časť cesty s dĺžkou 1,6 kilometra. Podľa zhotoviteľa hlavným cieľom bolo odbremenenie centra Brezna od tranzitnej, prevažne ťažkej nákladnej dopravy na ceste I/66 smerom na Tisovec.
Stabilizačné a sanačné práce
Výstavbu obchvatu sprevádzali komplikácie pri zosuve pôdy, ktoré si vyžiadali rozšírené stabilizačné a sanačné práce, pre ktoré sa realizácia predĺžila o 6,5 mesiaca a stavebný rozpočet sa navýšil.
Druhá etapa prvého úseku obchvatu plynule nadviazala na prvú etapu, ktorá bola ukončená v križovatke Mazorníkovo na ceste II. triedy a na konci výstavby bola napojená na cestu I/72 smerujúcu na Tisovec. Nasledovať bude druhá etapa druhého úseku s plánovaným pokračovaním výstavby cesty I/66 smerom na Polomku.
NDS podpísala zmluvu na dodanie technologického vybavenie tunela Višňové, cena sa vyšplhala na viac ako 50 miliónov eur
„Vybudovanie obchvatu Brezna bolo nevyhnutnou investíciou pre zastabilizovanie dopravnej situácie v meste, cez ktoré viedla časť cesty prvej triedy I/66. Táto cesta patrí k nosným dopravným komunikáciám na Slovensku a taktiež je hlavnou dopravnou tepnou pre severnú časť Banskobystrického kraja,“ uviedla za zhotoviteľa hovorkyňa Simona Tančáková.
„Mesto Brezno bolo tak výrazne zaťažené intenzívnou dopravou, ktorá nepriaznivo vplývala na dopravu, aj obyvateľov Brezna,“ dodala.
Geotechnický výskum
Trasa obchvatu Brezna prechádza rozsiahlym zosuvným územím. Vzhľadom na to podľa zhotoviteľa počas výstavby riešili sanáciu a celkovú stabilizáciu územia.
V lokalite výstavby urobili nadštandardný geologický prieskum a zosunul sa svah v hlbšej vrstve. Následne vykonali viaceré opatrenia na zabezpečenie aktívneho zosuvu.
Diaľničiari začali súťažiť o dokumentáciu pre druhú polovicu obchvatu Svidníka na R4, odhadované náklady presahujú milión eur
Na zabezpečenie stability preložky cesty I/66 hlavne vybudovali podzemnú štrkovú stenu a čerpaciu studňu na zníženie hladiny podzemnej vody.
Okrem toho oproti dokumentácii na realizáciu stavby predĺžili kotevné trámy, zmenili dĺžku a priemer pilót, predĺžili kotevné laná kotevných trámov a vybudovali subhorizontálne vrty v celom území pre odvodnenie celého zosuvného územia. Zároveň navýšili geotechnický výskum.