Konsolidačný balík podľa združenia Česmad prehliada potreby cestnej dopravy, vládu vyzýva na okamžité rokovania

Združenie zároveň upozorňuje, že vládny balík neobsahuje žiadne prorozvojové opatrenia.
ČESMAD: Celoslovenské stretnutie dopravcov
Foto: SITA/Peter Rusko

Združenie cestných dopravcov Česmad Slovakia vyjadrilo zásadné znepokojenie nad vládnym konsolidačným balíkom v objeme 2,7 miliardy eur, ktorý kabinet predstavil v utorok.

Podľa združenia opatrenia prehliadajú potreby cestnej dopravy, ktorá zabezpečuje viac ako 70 percent prepravy tovarov na Slovensku, a výrazne zvyšujú náklady dopravných spoločností aj ich zamestnancov. Združenie preto vyzvalo vládu na okamžité rokovania so zástupcami podnikateľských zväzov ešte pred predložením konsolidačného balíka do parlamentu.

Opatrenia situáciu ešte viac skomplikujú

Ako uviedol hovorca Česmad Slovakia Roman Kment, medzi navrhované kroky, výrazne zvyšujúce finančné zaťaženie dopravných spoločností a ich zamestnancov, patria zvýšenie zdravotného odvodu zamestnanca o jeden percentuálny bod, zvýšenie minimálnych sociálnych odvodov SZČO o 20 percent, skrátenie odvodových prázdnin pre SZČO z 12 na šesť mesiacov, predĺženie povinnosti zamestnávateľa vyplácať PN z 10 na 14 dní či obmedzenie možnosti odpočtu DPH pri autách využívaných aj na súkromné účely.

Namiesto systémových reforiem a podpory konkurencieschopnosti vláda siaha po jednoduchých riešeniach, ktoré priamo zvyšujú náklady podnikateľov. V cestnej doprave pritom už dnes zápasíme s rekordne vysokými cenami pohonných látok, mýta a s nedostatkom vodičov. Tieto opatrenia nám situáciu ešte viac skomplikujú,“ uviedol prezident Česmad Slovakia Pavol Piešťanský.

Balík neobsahuje žiadne prorozvojové opatrenia

Združenie zároveň upozorňuje, že vládny balík neobsahuje žiadne prorozvojové opatrenia, ako je férovejšie rozdelenie výnosov z mýta, investície do infraštruktúry, digitalizácia procesov, nižšie daňovo-odvodové zaťaženie práce či podpora ekologizácie vozového parku.

Ak má byť konsolidácia úspešná, nesmie byť jednostranne postavená na zvyšovaní odvodového a daňového zaťaženia. Potrebujeme odborný dialóg a reformy, ktoré udržia slovenských dopravcov konkurencieschopných. Inak hrozí, že podniky budú odchádzať do zahraničia a domáci trh sa oslabí,“ dodal Piešťanský.

Viac k osobe: Pavol PiešťanskýRoman Kment
Firmy a inštitúcie: ČESMAD Slovakia Združenie cestných dopravcov

Ďalšie k téme