Pripravovaný nový informačný systém na zlepšenie využívania železničných tratí a ich kapacity je potrebné zdokonaliť. Útvar hodnoty za peniaze (ÚHP) to odporúča v hodnotení projektu, ktorý chcú obstarať Železnice Slovenskej republiky (ŽSR).
Európska iniciatíva TTR
Podľa zverejnenej štúdie sú investičné náklady pre zvolený variant 12,7 milióna eur, z toho IT 11,4 milióna eur, a celkové náklady vrátane prevádzky na 16 rokov sú 30,9 milióna eur vrátane dane z pridanej hodnoty (DPH).
Investícia má byť financovaná z Plánu obnovy a odolnosti SR mimo hlavných míľnikov s dokončením do roku 2026, projekt by mal byť v plnej prevádzke od roku 2027.
Železnice obmedzia v noci predaj lístkov. Kde si ich budete môcť zakúpiť?
Projekt je súčasťou európskej iniciatívy TTR na zjednotenie a vyladenie, čiže redizajn procesu tvorby cestovného poriadku pre lepšie využívanie železničnej infraštruktúry.
„Dopravcovia získajú informácie o voľných trasách skôr, vo vyššom detaile a podľa skutočného stavu železničnej infraštruktúry. Flexibilnejšie objednávanie trás umožní lepšie využívať ich kapacitu a môže zvýšiť konkurencieschopnosť železničnej dopravy,“ informoval ÚHP.
Obmedzenia a kapacita tratí
Informačný systém sám o sebe podľa analytikov na Ministerstve financií SR nevyrieši neskoré oznamovanie výluk ani neopraví asi 40 % tratí, ktoré sú aktuálne v nevyhovujúcom alebo havarijnom stave.
Viacero vlakov medzi Novými Zámkami a Šuranmi nahradia autobusy, výluka potrvá takmer dva týždne
Bez týchto náprav môžu pribúdať obmedzenia a klesať kapacita tratí. „Vo výsledku sa tak nemusí podariť plniť záväzky TTR, za čo môžu hroziť aj sankcie,“ upozornila inštitúcia.
ÚHP navrhuje pokračovať v potrebnej iniciatíve v upravenej podobe, nastaviť nevyhnutný rozsah projektu a zdôvodniť výšku investície do IT systému. Pomôcť môžu aj trhové konzultácie.
Modernizácia
„Vieme napríklad, že na nahadzovanie údajov do databázy nie sú potrební drahí IT špecialisti. Odporúčame tiež preveriť možnosti využitia existujúcich systémov ŽSR,“ uviedli analytici.
Modernizácia železnice v úseku Poprad - Lučivná potrvá až do decembra, obnova trate bude stáť 137 miliónov eur
Zamerať sa podľa nich treba na interné procesy ŽSR aj na lepšie plánovanie výluk, aby sa nestávali prípady ako na trati Devínska Nová Ves – Kúty – štátna hranica.
„Doprava ostala obmedzená podľa pôvodnej plánovanej výluky, hoci sa s modernizáciou začalo neskôr. Bez zmeny môže byť drahé IT riešenie zbytočné,“ dodal ÚHP.