Ministerstvo hospodárstva predstavilo predbežný plán na podporu elektromobility na Slovensku. Na tento projekt rezort vyčlenil celkovo 5-miliónov eur, ktoré sa rozdelia medzi občanov, podnikateľov a samosprávy.
Na kúpu elektrického vozidla budú môcť uchádzači získať až 8 000 eur, na plug-in hybridné vozidlá 5 000 eur. Konkrétne podmienky získania dotácie ministerstvo zverejní začiatkom decembra.
Riaditeľ Slovenskej Asociácie pre elektromobilitu (SEPA) Patrik Križanský vníma pozitívne plán rezortu na podporu elektromobility. „Výška dotácie sa pohybuje niekde v strede úrovne dotácií v iných krajinách EÚ,“ uviedol riaditeľ SEPA.
Podstatné sú čisté zdroje
Aby mal samotný prechod na elektromobilitu zmysel a elektrické vozidlá boli skutočne bezemisné, je veľmi dôležité vyrábať elektrickú energiu z čistých zdrojov. Takýmto spôsobom dokážeme ušetriť až 80% emisií vypustených do ovzdušia.
„Viem si predstaviť, že ak by sme 100% energie vyrábali z uhlia, elektromobilita by nedávala zmysel,“ hovorí Križanský.
Aj napriek tomu, že elektrické vozidlo pri svojej prevádzke nevypúšťa žiadne CO2 do ovzdušia, z pohľadu pôvodu zdrojov elektrickej energie vyprodukuje elektromobil na Slovensku približne 30-40 g CO2 emisií na kilometer. Pre porovnanie, najmodernejšie autá so spaľovacím motorom vyprodukujú cca 120 gramov CO2 na kilometer.
Menej hluku
Elektromobil je špecifický svojou tichou jazdou. A práve tento faktor je kľúčový pri zlepšení kvality života ľudí vo veľkomestách.
Križanský uviedol, že práve Bratislava bola donedávna zaradená na zoznam najhlučnejších európskych miest. Situácia sa však zmenila aj vďaka nákupu dopravných prostriedkov na elektrický pohon do verejnej dopravy, ako aj väčší záujem Slovákov o ekologickejší spôsob prepravy.
„Každopádne Bratislava je stále veľmi hlučným mestom. Ak by sme vymenili vozidlá so spaľovacím motorom za elektrické autá, hluk v hlavnom meste by značne poklesol,“ konštatuje riaditeľ SEPA.
Úspory
S elektromobilom dokáže jedna domácnosť ušetriť až 70-80% peňazí z rodinného rozpočtu súvisiacich s bežnou prevádzkou vozidla ako je tankovanie, údržba či samotný servis.
Riaditeľ SEPA uviedol, že zásadným rozdielom medzi autom na elektrický pohon a spaľovacím motorom je aj množstvo použitých súčiastok pri samotnej výrobe.
Pri autách so spaľovacím motorom sa použijú tisícky súčiastok, zatiaľ čo elektromobil pod svojou kapotou ukrýva iba zlomok z nich. S čím súvisí aj nižšie riziko technickej poruchy na vozidle.
Osobitou kapitolou sú batérie
Tí, čo uvažujú nad kúpou ekologického vozidla musia rátať s vyššími obstarávacími nákladmi. Ceny elektromobilov sú v zásade o 30% drahšie ako konvenčné vozidlá. Dôvodom sú drahé batérie, ktoré tvoria približne až 1/3 ceny elektromobilu. Ďalším dôvodom je aj lepšia výbava ekologických áut.
„Treba však dodať, že cena batérií prudko klesá. A práve rozvojom elektromobility sa očakáva, že cena batérií bude nižšia. Dnes je elektromobil drahší, ale okolo roku 2023-25 sa očakáva, že cena spaľovacieho a elektrického auta sa stretnú na rovnakej úrovni,“ vysvetľuje Križanský s tým, že súčasný trend, kedy si môžu elektromobil dovoliť iba solventnejší motoristi sa onedlho skončí a z elektromobilu sa stane mainstremové auto.
Samozrejme postupom času začne batérii klesať hodnota a vodič ju bude musieť skôr či neskôr vymeniť. V takomto prípade sa treba pripraviť na niekoľkotisícovú investíciu.