Elektrifikácia jednokoľajného traťového úseku Bánovce nad Ondavou – Humenné v dĺžke 33,5 kilometra, vrátane rekonštrukcie jej časti, bude počas najbližších dvoch rokov najväčšou modernizáciou železničnej infraštruktúry na východnom Slovensku.
Výsledok bude stáť za to
Financovaná bude z prostriedkov Európskej únie v rámci Plánu obnovy a odolnosti. Štátny tajomník Ministerstva dopravy SR Jaroslav Kmeť o tom v piatok informoval s tým, že príprava sa skončila a začínajú sa reálne práce.
Elektrifikácia trate zastaví vlaky v okolí Humenného na viac ako rok, ZSSK pripravila výlukový cestovný poriadok
To si vyžiada od pondelka 25. septembra na rok úplné vylúčenie železničnej dopravy medzi Strážskym a Humenným, ako aj do Medzilaboriec a Stakčína. „Robíme všetko preto, aby modernizácia prebehla čo najrýchlejšie. Je zabezpečená náhradná autobusová doprava cez mestá a obce, kadiaľ prechádzala vlaková doprava,“ povedal Kmeť.
Pôvodný termín výluk šestnásť mesiacov sa podľa neho podarilo skrátiť zatiaľ na dvanásť mesiacov. „Výsledok bude stáť za to. V Humennom prebudujeme kompletne nástupištia na moderné ostrovné nástupištia, ku ktorým prístup bude cez podchody,“ prisľúbil štátny tajomník. Cestujúcich vlakmi zároveň požiadal o trpezlivosť.
Zníženie prevádzkových nákladov
Nový generálny riaditeľ Železníc Slovenskej republiky (ŽSR) Radoslav Štefánek uviedol, že elektrifikovaná trať Bánovce nad Ondavou – Humenné bude ekologickejšia a rýchlejšia. „Takisto zrekonštruujeme železničný zvršok, cestujúcim sa bude cestovať pohodlnejšie. Zlepšíme aj prístup hendikepovaným spoluobčanom,“ priblížil Štefánek.
Výluka stopla všetky vlaky medzi Košicami a Miskolcom, náhradné autobusy majú čas odchodu posunutý
Modernizácia podľa neho prinesie tiež zníženie prevádzkových nákladov. Cestujúci prídu pre súvisiacu výluku vlakov na rok o určitý komfort, priznal generálny riaditeľ Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) Roman Koreň. O to vyšší komfort podľa neho dostanú po uskutočnení tejto investície.
Cestujete vlakom? Nielen v okolí Bánoviec, Krupiny či Lučenca na vás čakajú komplikácie
„Nebavíme sa len o elektrifikácii trate, o tom, že na tejto trati budú jazdiť nové elektrické jednotky. Bavíme sa o ekológii, ale aj o tom, že aj ZSSK prispieva v rámci svojho investičného plánu tým, že sa venuje údržbe koľajových vozidiel,“ poznamenal Koreň.
Cena 216 miliónov eur bez DPH
Jedno z troch stredísk ich technicko-hygienickej údržby je práve v Humennom. Potvrdil, že cestovné časy náhradnej autobusovej dopravy za dotknuté vlaky budú dlhšie. „Systém je nastavený tak, aby spôsobil čo najmenej komplikácií cestujúcim,“ dodal.
Elektrifikácia trate Bánovce nad Ondavou – Humenné bude stáť viac ako 216 miliónov eur bez dane z pridanej hodnoty (DPH). Práce sú plánované na 810 dní, teda dva a štvrť roka.
Hlavným zhotoviteľom je spoločnosť Eltra z Košíc, pomôžu jej viacerí subdodávatelia, ktorí majú zabezpečiť zhruba tretinu prác v objeme 73 miliónov eur bez DPH. Pôvodné odhadované náklady pri vyhlásení tendra na zhotoviteľa vlani v lete boli skoro 171 miliónov eur bez dane.