- aktualizované 23. marca 2023, 14:18
Novela zákona o urýchlení prípravy výstavby prioritných diaľničných úsekov umožní, že hodnotenie Útvaru hodnoty za peniaze (ÚHP) nebude potrebné aktualizovať po každom kroku ako doteraz. Napríklad, pri príprave rýchlostnej cesty R4 na východe Slovenska to môže ušetriť aj dva roky.
Dočasne poverený minister dopravy Andrej Doležal (nom. Sme rodina) hovorí, že aj keď má ÚHP na zhodnotenie aktualizácie štúdie uskutočniteľnosti tridsať dní, jej príprava trvá dlhé mesiace.
Zrýchlenie prípravy diaľničnej výstavby
„ÚHP bude aj naďalej hodnotiť štúdie realizovateľnosti, ktoré sa robia pred začiatkom prípravy projektu, a tiež bude hodnotiť aktualizáciu aj pred vyhlásením verejného obstarávania na dokumentáciu. Hodnotenia budeme naďalej rešpektovať,“ informoval vo videu na sociálnej sieti Doležal.
V príprave D3 sa hľadali nezmyselné a provizórne riešenia, tvrdí šéf Slovensko-poľskej obchodnej komory
Národná rada SR má o zrýchlení prípravy diaľničnej výstavby hlasovať v druhom čítaní v utorok 28. marca. Minister vyzýva poslancov, aby dôležitú novelu podporili. „Chcel by som vyzvať všetkých poslancov, koaličných aj opozičných, ktorým ide naozaj o to, aby sme tento proces urýchlili, aby hlasovali za,“ vyhlásil.
Jednorazové mimoriadne opatrenia
Návrh novely zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a ciest pre motorové vozidlá a zákona o katastri nehnuteľností predložil poslanec Miloš Svrček (Sme rodina). Novela sa podľa ministra týka troch kľúčových diaľničných úsekov – R4 na východe, D3 na Kysuciach a D1. Doležal tvrdí, že spomínaná novela je krok vpred a nie späť ako uviedol ÚHP.
Výstavba diaľnice D3 trvá od roku 1997, Slovensko dokončí svoj úsek o šesť rokov neskôr ako Poľsko a aj to nie je isté
„Práve novelou zákona chceme urýchliť prípravu stavieb. Budeme rešpektovať hodnotenie ÚHP, budeme rešpektovať, že treba spraviť štúdiu uskutočniteľnosti, ale chceme sa len posunúť v procese prípravy vpred,“ povedal šéf rezortu dopravy.
Hodnotenie ÚHP
Ako príklad uviedol R4, na ktorú podľa neho čaká celý východ a občianske združenia tlačia na urýchlenie procesu prípravy. Rýchlostná cesta bude súčasťou severojužného dopravného koridoru Via Carpatia spájajúceho Baltické a Egejské more.
Dofinancovanie ZSSK a osobnej vlakovej dopravy je zabezpečené, podľa Doležala však ešte treba riešiť infraštruktúru (video)
„Národná diaľničná spoločnosť nemôže pokračovať v príprave, kým nebudeme mať hodnotenie ÚHP. Budeme čakať rok a pol, kým získame hodnotenie ÚHP a potom sa posunieme v procese prípravy ďalej. Chceme sa pohnúť vpred v procese prípravy a zapracujeme výsledky hodnotenia ÚHP do dokumentácie pre stavebné povolenie,“ priblížil Doležal.
Keď podľa neho ÚHP povie, že cesta má byť v polovičnom profile, to nevadí, po územnom rozhodnutí pripravia dokumentáciu pre stavebné povolenie na polovičný profil.
ÚHP minulý týždeň informoval, že poslanecký návrh novely zákona o zrýchlení prípravy výstavby diaľnic posunie hodnotenie do fázy, keď už sú trasy pri veľkých diaľničných stavbách nakreslené. Analytici tvrdia, že pre hodnotu za peniaze v doprave by to znamenalo krok späť a pre ostatné sektory zároveň zlý precedens do budúcna. Analytické posúdenie veľkých investícií hneď na začiatku prípravy podľa inštitúcie umožňuje zlepšovať projekty a štát šetrí stovky miliónov eur. Z celkovej potenciálnej úspory za minulý rok je až 70 % vďaka hodnoteniam veľkých projektov na začiatku pri štúdii.