Poverený minister dopravy Andrej Doležal (nom. Sme rodina) nepotvrdil informácie o tom, že by sa výstavba úseku rýchlostnej cesty R3 Tvrdošín – Nižná mala predĺžiť približne o pol roka. V rozhovore mu to podľa neho nepovedal ani generálny riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti, a. s., (NDS) Vladimír Jacko. Plánovaná lehota ukončenia výstavby úseku R3 Tvrdošín – Nižná v dĺžke 5,6 kilometra v polovičnom profile je podľa diaľničiarov v júni tohto roka.
Omeškanie stavby
„Neviem to potvrdiť, nemám tú informáciu,“ povedal k údajnému meškaniu vo štvrtok vo vysielaní na sociálnej sieti Doležal.
„Ak má akýkoľvek zhotoviteľ, zmluvný partner NDS problém, alebo avizuje omeškanie, nestíha alebo nie je schopný stavať, tak by to mal logicky oznámiť najprv NDS,“ zareagoval na informáciu, že o meškaní výstavby R3 na Orave sa mal vyjadriť primátor Tvrdošína Ivan Šaško.
„Nemáme avízo, že by sa táto stavba mala omeškať. Ak to tak je, tak by mal o tom v prvom rade informovať zhotoviteľ NDS, až potom primátora,“ uviedol Doležal. So zhotoviteľom stavby úseku R3 Tvrdošín – Nižná podľa ministra diskutujú o navýšení zmluvnej ceny v dôsledku nárastu cien stavebných materiálov.
Obchvat Plavnice by mal byť hotový v polovici tohto roka, sľubujú štátni cestári
„Túto stavbu budeme musieť valorizovať, resp. v oprávnených výdavkoch, ktoré boli navýšené v súvislosti s krízou a vojnou na Ukrajine,“ zdôvodnil minister dopravy. Hovorkyňa NDS Eva Žgravčáková k tomu pre agentúru SITA dodala, že „platí vyjadrenie pána ministra z livestreamu“.
Financovanie stavby
Akceptovaná zmluvná hodnota prác je nateraz vyše 62 miliónov eur bez dane z pridanej hodnoty, pravdepodobne ju následne ešte zvýšia. Zhotoviteľom so zmluvným začiatkom výstavby v marci 2021 je združenie spoločností Hochtief SK, s.r.o., Porr s.r.o., a Hydroekol Dolný Kubín, spol. s.r.o. NDS financuje stavbu zo štátneho rozpočtu.
Trasa R3 Tvrdošín – Nižná sa napája na existujúci obchvat Trstenej a vedie zvlneným členitým terénom prevažne v extraviláne. Na konci úseku ide po vetve križovatky Nižná a prostredníctvom privádzača sa pripája na súčasnú cestu I/59 cez okružnú križovatku pred vjazdom do Nižnej.
Úsek bude podľa NDS v polovičnom profile s úpravou šírkových pomerov na jeho začiatku a konci. V dĺžke 260 metrov povedie cesta v plnom profile, za mostom v kilometri 4,16 bude vybudovaná len pravá strana rýchlostnej cesty ukončená v kilometri 4,4 mimoúrovňovou križovatkou s privádzačom.