Národná diaľničná spoločnosť (NDS) predala za prvé tri mesiace tohto roka 1 241 091 kusov elektronických diaľničných známok (eDZ). Medziročne to predstavuje nárast o približne 104-tisíc, teda o takmer 10 %.
NDS pritom prevzala kontrolu nad predajom diaľničných známok od začiatku roka 2024, spravuje online predaj, ako aj niekoľko stoviek predajných miest.
Najviac sa predávala 10-dňová známka
Príjem z úhrady eDZ dosiahol 36,3 mil. eur, čo je o takmer 7 % viac oproti prvému štvrťroku minulého roka. Nárast predaja sa javí aj v štruktúre podľa krajiny registrácie pri všetkých sledovaných krajinách.
NDS po rokoch uzavrela zmluvu na nový mýtny IT systém, verejné obstarávanie trvalo takmer tri a pol roka
Celkovo bolo pre zahraničné vozidlá za uvedené obdobie zakúpených vyše 500-tisíc kusov eDZ, čo tvorí 40 % z predaja. Približne 84 % všetkých známok bolo uhradených bezhotovostne, elektronicky cez web eznamka.sk a mobilnú aplikáciu eznamka bolo predaných 72 % eDZ z celkového objemu predaja.
Za prvý kvartál aktuálneho roka sa najviac predávala 10-dňová diaľničná známka, celkovo sa jej predalo takmer 570-tisíc kusov. Za ňou nasledovala 365-dňová v počte 315-tisíc predaných kusov, ročná s predajom na úrovni 273-tisíc kusov a 30-dňová eDZ, ktorej sa predalo 83-tisíc kusov.
Širia sa podvodné správy
Na tržbách mala najväčší podiel 365-dňová eDZ. Celkovo išlo o 15,8 mil. eur, čo predstavuje 43 % celkového príjmu z diaľničných známok za dané obdobie.
Ako upozorňuje NDS, za posledné mesiace sa začali šíriť podvodné správy, ktoré informujú napríklad o nevyplatených faktúrach, nezaplatených pokutách, prípadne o doplatkoch za diaľničnú známku.
„Ich odosielateľom nie je Národná diaľničná spoločnosť a portál eznamka.sk. Tá posiela oficiálne SMS len v troch prípadoch, podaní žiadosti napríklad o opravu, pri zakúpení diaľničnej známky a pred vypršaním platnosti diaľničnej známky. Tieto správy nikdy neobsahujú link na webstránku,“ zdôrazňuje.