Mýtny systém, ktorý na Slovensku prevádzkuje spoločnosť SkyToll od roku 2010, znevýhodňuje štát. Pripravuje ho o milióny eur ročne a jediný, kto z toho profituje, je prevádzkovateľ. V jeho vrecku končí takmer polovica vybraných peňazí.
Na základe kontroly Najvyššieho kontrolného úradu (NKÚ) sa zistilo, že na opravu ciest a budovanie diaľnic ide len 10 percent z vybraného mýta. Kontrolóri ďalej upozornili, že prevádzkovateľ pri prerozdeľovaní balíka peňazí získa viac ako Národná diaľničná spoločnosť (NDS).
Z každého jedného vybraného eura skončí vo vrecku SkyTollu až 48 centov, diaľničiari si uchmatnú iba 45 centov a zvyšných sedem dostanú ďalší zmluvní partneri.
Zmluva s upírom vycicala naše cesty
Spornú zmluvu, ktorá už na prvý pohľad zvýhodňuje prevádzkovateľa, podpísal v roku 2009 vtedajší generálny riaditeľ NDS Igor Choma (Smer-SD). S jej podpísaním sa v tom čase tak ponáhľal, že dokonca odmietol počkať na posúdenie zmluvy Bruselom.
Kontrolóri z NKÚ zistili, že platby mýta za deväť rokov jeho prevádzky dosiahli takmer 1,6 miliardy eur. Z tejto sumy odišlo na účet SkyTollu až 760 miliónov eur.
NKÚ tvrdí, že štát do konca roku 2018 zaplatil SkyTollu o 44 mil. eur viac, ako mala byť konečná suma do roku 2022. Podľa NKÚ zlyhali kompetentné osoby pri správe cudzieho majetku, preto 20. novembra podal podnet na polícii.
Pri podpise zmluvy zlyhalo aj ÚVO
Tendrom na prevádzkovateľa mýtneho systému zaoberal aj Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO). V čase kedy došlo k podpisu zmluvy však neriešil samotnú podstatu kontraktu a nastavenie zmluvných podmienok. Posudzoval iba námietky účastníkov, ktorí sa do tendra zapojili.
„Z dohľadaných údajov vyplýva, že v minulosti úrad v tejto veci posudzoval iba podané námietky proti konkrétnym skutočnostiam v danom verejnom obstarávaní. Musím skonštatovať, že úrad nezačal, resp. nevykonal komplexnú kontrolu postupu verejného obstarávateľa v tejto veci,“ informoval samotný šéf ÚVO Miroslav Hlivák.
Po 9 rokoch plačeme nad rozliatym mliekom
Kontrolnú akciu mýtneho systému vykonalo NKÚ až po deviatich rokoch šafárenia s peniazmi, ktoré mohli byť využité napríklad na dokončenie sľubovanej diaľnice z Bratislavy do Košíc.
Na otázku prečo sa o tunelovaní na slovenských diaľniciach a rýchlostných cestách dozvedajú občania až teraz, tesne pred ukončením zmluvy so SkyTollom, NKÚ odpovedalo, že z hľadiska efektívnosti a účelnosti bolo možné systém preveriť až po dlhšom čase od jeho spustenia.
“Kontrolná akcia zameraná na elektronický výber mýta trvala od marca do júna tohto roku a bola zameraná predovšetkým na využitie výnosu mýta a na súvisiace náklady NDS v kontrolovanom období rokov 2014-2018 v kontexte zmluvného vzťahu od roku 2009,“ reagoval Marek Papajčík, hovorca NKÚ.
Zdôraznil, že kontrolné úrady v rámci celého európskeho spoločenstva realizujú svoje aktivity ex-post, teda preverujú hospodárnosť, zákonnosť či efektivitu prijatých opatrení s odstupom času.
Papajčík zároveň zdôraznil, že nie je v kompetencii NKÚ zasahovať do procesov, ktoré sú plne v rukách výkonných štátnych a verejných inštitúcií. Úlohou úradu je poukazovať na riziká a nedostatky zistené pri kontrolách, definovať sporné oblasti a odporučiť či navrhnúť opatrenia na zlepšenie.
Slovensko spláchlo milióny eur
Aj napriek tomu, že zmluva so SkyTollom v roku 2022 končí, diaľničiari sa pravdepodobne ešte poriadne zapotia. Reálne hrozí, že o softvér a mýtne stanice v hodnote 256-miliónov eur, diaľničiari nadobro prídu.
Problém s utopením miliónov eur v súkromnej firme po takmer jedno desaťročie začala NDS riešiť až začiatkom tohto roka. Hovorkyňa diaľničiarov uviedla, že počas tohto obdobia intenzívne rokujú s dodávateľom o zlepšení podmienok kontraktu.
„Ešte v januári 2019 bola firme SkyToll zaslaná oficiálna výzva na rokovania o opcii a zároveň o vypracovaní návrhu na zníženie ceny opcie. Pracovné rokovania o znížení cien na základný mýtny systém sú ukončené, NDS aktuálne čaká na doručenie záväznej cenovej ponuky,“ povedal Michalová.
NDS už pripravuje súťažné podklady pre nový mýtny systém. Hovorkyňa NDS informovala, že na základe odporúčania ÚVO plánujú spustiť predbežné trhové konzultácie už v decembri 2019.
Po ukončení konzultácií s možnými uchádzačmi, zapracovaní technických podmienok do pripravovanej zmluvy a štúdie uskutočniteľnosti, zašlú podklady na Útvar hodnoty za peniaze a na predbežnú kontrolu ÚVO. „Po zapracovaní pripomienok ÚVO a po schválení Ministerstvom dopravy pristúpime k vyhláseniu súťaže,“ uviedla hovorkyňa.
Ako fungovalo prerozdeľovanie peňazí?
Prerozdelenie vybraného mýta 1,56 mld. eur | % | mil. € |
SkyToll – náklady na mýtny systém a služby | 55,0 | 858 |
Náklady na investičnú činnosť NDS (budovanie diaľnic, úvery) | 18,4 | 288 |
Náklady na prevádzku, opravy a údržbu diaľnic a rýchlostných ciest | 18,2 | 284 |
Réžia a chod NDS | 8,4 | 131 |